• Logo blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Kategorie

    • Bez kategorii
    • Gastronomia na bieżąco
    • Karta win
    • Marketing w gastronomii
    • Produkty dla gastronomii
    • Profile kuchni
    • Techniki kulinarne
    • Trendy gastronomiczne
    • Wywiady, felietony
  • Strony

    • Kontakt
    • O Bidfood Farutex
    • O blogu
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Śledź nas w social mediach

  • Bidfood Farutex

    Oferta Bidfood Farutex

    Bidfood Farutex jest ogólnopolskim dostawcą rozwiązań i produktów dla gastronomii. W swojej ofercie posiada 10 tys. produktów polskich i zagranicznych dostawców. Kliknij i sprawdź!

  • Poznajmy się
    • O blogu
    • O Bidfood Farutex
  • Tematy
    • Produkty dla gastronomii
    • Trendy gastronomiczne
    • Techniki kulinarne
    • Wywiady, felietony
    • Marketing w gastronomii
    • Karta win
    • Zero waste w gastronomii
  • Rodzaje kuchni
    • Kuchnia azjatycka
    • Kuchnia francuska
    • Kuchnia hiszpańska
    • Kuchnia polska
    • Kuchnia włoska
    • Kuchnia nowoczesna
    • Kuchnia wegańska
    • Kuchnia wegetariańska
  • Popularne dania
    • Pizza
    • Sushi
    • Burgery
    • Makaron
  • Kontakt
  • Oferta Bidfood Farutex

Jak sztuczna inteligencja pomaga gastronomii – poznaj przykłady ze świata

04-08-2023

Zastosowanie sztucznej inteligencji może otworzyć wiele drzwi podczas kreowania nowych dań, optymalizacji procesów kulinarnych i dostosowywania menu do indywidualnych preferencji klientów. Z tego artykułu dowiesz się, jak lokale gastronomiczne mogą wykorzystywać AI w optymalizowaniu swojej codziennej pracy.

Sztuczna inteligencja staje się wszechstronnym narzędziem dla gastronomii, które pozwala na tworzenie innowacyjnych i spersonalizowanych doświadczeń kulinarnych (i nie tylko) Twoich gości. Nowoczesne technologie są coraz bardziej dostępne, co z pewnością będzie powodowało zmiany w branży Horeca. Sprawdź, w jakim kierunku idą zmiany.

Spis treści

1. Kreowanie nowych dań

2. Dobór win do dań

3. Analiza danych

4. Optymalizacja dostaw i zarządzanie zapasami

5. Poprawa efektywności pracy w kuchni

Kreowanie nowych dań

Nowoczesne technologie, szczególnie te oparte na sztucznej inteligencji, mogą wspierać kucharzy w tworzeniu nowych i oryginalnych dań poprzez analizę składników, technik gotowania, a nawet preferencji smakowych klientów. Nie zastąpi to profesjonalnych szkoleń czy warsztatów opartych na praktycznej wymianie doświadczeń, ale dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów AI jest w stanie znaleźć unikalne kombinacje smaków i tekstur, które mogą być świetną inspiracją podczas kulinarnych eksperymentów. Sztuczna inteligencja jest też pomocna w odkrywaniu trendów gastronomicznych i dopasowywaniu do zmieniających się oczekiwań gości.  

Sztuczna inteligencja w gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

A oto przykłady zastosowania sztucznej inteligencji podczas kreowania nowych dań:

  • Analiza składników i smaków – wykorzystanie algorytmów może służyć do identyfikowania synergii i kontrastów między różnymi składnikami.
  • Generowanie nowych przepisów – algorytmy mogą też tworzyć zupełnie nowe przepisy kulinarnie, łącząc nietypowe składniki i techniki ich przyrządzania.
  • Dopasowywanie składników do preferencji klienta – AI pomoże dostosować propozycje dań do preferencji gości oraz ewentualnych alergii czy nietolerancji.
  • Optymalizacja procesu gotowania – algorytmy mogą analizować dane związane z temperaturami, czasami gotowania i technikami kulinarnymi, aby optymalizować procesy przyrządzania potraw.
  • Eksperymenty z teksturami i formami – AI może podpowiedzieć różne formy podawania potraw, sugerując nietypowe połączenia i kompozycje.
  • Optymalizacja wykorzystania surowców – AI może być wykorzystywana przez szefów kuchni w procesie projektowania dań, które są zarówno smaczne, jak i efektywne pod względem wykorzystania dostępnych składników. Sztuczna inteligencja może zatem pomóc podczas tworzenia koncepcji menu sezonowego lub okolicznościowego.
  • Personalizacja dań na podstawie danych klienta – systemy zbierające dane o preferencjach klientów mogą dostosowywać menu, sugerując dania, które lepiej odpowiadają ich gustom na podstawie historii zamówień.

Dobór win do dań

Systemy AI mogą analizować składniki i smaki potraw, a następnie sugerować odpowiednie wina, napoje lub koktajle, które będą z nimi współgrały. Wygenerowane odpowiedzi nie zastąpią profesjonalnych rad sommelierów, ale mogą być doskonałą bazą do obrania głównych kierunków dalszych winnych poszukiwań.

Sztuczna inteligencja w gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Analiza danych

Sztuczna inteligencja może analizować dane z różnych źródeł, takich jak opinie klientów, media społecznościowe i recenzje online, aby ocenić poziom satysfakcji klientów oraz identyfikować obszary wymagające poprawy. Dzięki temu restauratorzy i hotelarze mogą podejmować bardziej świadome decyzje i szybko reagować na zmieniające się potrzeby rynku.

W restauracjach i hotelach na świecie już działają chatboty oparte na AI, które zadają gościom pytania dotyczące preferencji żywieniowych i na tej podstawie sugerują dania z menu, które najtrafniej odpowiadają ich upodobaniom!

Sztuczna inteligencja w gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Optymalizacja dostaw i zarządzania zapasami

Sztuczna inteligencja może pomóc w zaplanowaniu procesu dostaw, prognozowaniu popytu oraz zarządzaniu zapasami. Waste management jest w obecnie jedną z największych potrzeb rynku Horeca, a AI może pomóc w procesie jego optymalizacji i zapobiegać sytuacjom związanym z nadmiarem lub brakiem zapasów. To z kolei ułatwi prowadzenie biznesu w zgodzie z filozofią zero waste.

Sztuczna inteligencja w gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Poprawa efektywności pracy w kuchni

Sztuczna Inteligencja może zoptymalizować procesy kuchenne poprzez automatyzację niektórych zadań, takich jak przygotowywanie składników, wybór optymalnych czasów gotowania czy monitorowanie temperatury. Dzięki temu, personel kuchenny może skupić się na bardziej kreatywnych aspektach gotowania i udoskonalaniu smaków.

Coraz więcej restauracji na świcie wprowadza roboty kuchenne oparte na AI, które przygotowują dania podstawowe, pozostawiając nadzór nad ich powstawaniem, wykończenie i odpowiednią prezentację potraw szefom kuchni.

Bez wątpienia AI jest rozwiązaniem, które może pomóc w codziennej pracy. Należy jednak pamiętać, że wszelkie podawane przez nią podpowiedzi, trzeba weryfikować. Nie jest to narzędzie nieomylne. Sztucznej inteligencji brakuje też tzw. „czynnika ludzkiego”, czyli zbioru doświadczeń, które eksperci i szefowie kuchni zdobywają przez lata pracy w zawodzie.  

AInowoczesne technologiesztuczna inteligencjaTrendy gastronomiczne
Udostępnij

Trendy gastronomiczne

Może Cię też zainteresować

Trend NoLo oczami sommeliera – wywiad z Rafałem Antoniakiem
12-09-2024
Wywiad z Pawłem Mierzejewskim, szefem kuchni i właścicielem restauracji Il Vicolo w Zielonej Górze
18-09-2023
Restauracja slow food – wykreuj miejsce doceniane za autentyczność
06-09-2023
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Kategorie

    • Bez kategorii
    • Gastronomia na bieżąco
    • Karta win
    • Marketing w gastronomii
    • Produkty dla gastronomii
    • Profile kuchni
    • Techniki kulinarne
    • Trendy gastronomiczne
    • Wywiady, felietony
  • Śledź nas w social mediach

  • Bidfood Farutex

    Oferta Bidfood Farutex

    Bidfood Farutex jest ogólnopolskim dostawcą rozwiązań i produktów dla gastronomii. W swojej ofercie posiada 10 tys. produktów polskich i zagranicznych dostawców. Kliknij i sprawdź!



  • Wprowadź swój adres e-mail, aby otrzymywać nasz newsletter!


  • Najnowsze posty

    • Jakie wino do owoców morza? Przewodnik dla szefów kuchni
      07-02-2025
    • 5 pomysłów na Black Friday w gastronomii. Sprawdź!
      13-11-2024
    • Jak przygotować gęś – tradycyjnie czy orientalnie? Trendy na gęsinę w Twoim menu
      23-10-2024
    • Wellbeing w profesjonalnej kuchni – jak dbać o dobrostan pracowników gastronomii
      01-10-2024
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

© Copyright Farutex Sp. z o.o.