Po długim okresie lockdownu restauracje, bary i bistra wracają do życia, więc pracownicy potrzebni są od zaraz. Na kogo czeka praca? Gastronomia szuka kelnerów, szefów kuchni, barmanów, sommelierów… Jeśli nie wiesz, gdzie znaleźć pracowników do gastronomii, zobacz nasze podpowiedzi.
Już w sobotę 15 maja na pierwszych gości otwierają się ogródki gastronomiczne, a w piątek 28 maja wnętrza lokali. Na te daty czekała cała branża – i to od ponad 7 miesięcy. Po takim czasie restauracje na nowo rekrutują więc swoje załogi. Niestety, nie będzie to takie proste. Osoby, które do tej pory pracowały w gastronomii, zniknęły z rynku pracy.
Spis treści
- Praca czeka, ale gdzie są chętni?
- Praca – gastronomia. Zewnętrzne portale
- Praca – gastronomia. Aplikacje na telefon
- Praca – gastronomia. Media społecznościowe i www
- Jak napisać ogłoszenie o pracę w gastronomii?
Praca czeka, ale gdzie są chętni?
Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, w 2020 r. w gastronomii pracę straciło 200 tys. ludzi, a w hotelarstwie 150 tys. Główny Urząd Statystyczny przedstawił też dane za pierwszy kwartał 2021 r. W marcu 2021 r. najgłębszy spadek zatrudnienia dotyczył właśnie sekcji zakwaterowania i gastronomii – liczba zatrudnionych w tym sektorze osób spadła o 15,2% względem zeszłego roku. Według szacunków polskich izb gospodarczych duża część z tych osób znalazła już zatrudnienie w innych branżach lub założyła własne biznesy.
Nie oznacza to jednak, że pracowników w ogóle nie ma. Na rynku pracy nadal jest wiele młodych osób, które będą szukały pracy w gastronomii – choćby dorywczej. GUS podaje, że tylko w marcu br. było 274,6 tys. bezrobotnych w wieku do 30. roku życia.
Na kogo dzisiaj czeka praca? Gastronomia szuka kucharzy, kelnerów, barmanów, pomocników kuchennych… Ty również zmagasz się ze znalezieniem pracowników do swojego lokalu gastronomicznego? Przygotowaliśmy dla Ciebie specjalną listę z gotowymi linkami do stron, na których możesz wystawić swoje ogłoszenie.
Praca – gastronomia. Zewnętrzne portale
Rekrutację do gastronomii warto zacząć od portali rekrutacyjnych. To one gromadzą najwięcej zainteresowania wśród potencjalnych kandydatów – ze względu na ich specjalizację w zakresie rekrutacji. Wśród tych najpopularniejszych warto wymienić takie portale jak:
Jeśli chcesz dotrzeć precyzyjnie do swojej grupy docelowej, czyli osób szukających pracy stricte w gastronomii, zajrzyj także na portale branżowe. Do tej grupy można zaliczyć:
Sekcje dotyczące pracy mają także ogólne portale ogłoszeniowe. Oto bezpośrednie odnośniki do tych najpopularniejszych:
Praca – gastronomia. Aplikacje na telefon
Z pomocą w zatrudnieniu przychodzą też nowsze technologie. W sklepach z aplikacjami mobilnymi na telefon znajdziesz kilka appek rekrutacyjnych, które odpowiedzą na Twoje zapotrzebowanie:
- Gastrojob – działa zarówno na telefonach z Androidem, jak i z iOS
- Aplikuj – działa na telefonach z Androidem
- Indeed – działa zarówno na telefonach z Androidem, jak i z iOS
Aplikuj i Indeed to aplikacje, które zbierają ogłoszenia o pracę z wszystkich dziedzin. Gastrojob specjalizuje się wyłącznie w gastronomii.
Praca – gastronomia. Media społecznościowe i www
Tutaj możliwości jest naprawdę wiele. Wymieńmy tylko kilka z nich:
- Profil firmowy na Facebooku lub Instagramie. Nigdy nie wiesz, czy spośród Twoich obserwujących nie znajdzie się ktoś, kto poszukuje pracy. A jeśli prowadzisz swoje social media ciekawie i angażująco, ilość zainteresowanych może wzrosnąć (o tym, jak prowadzić swoje social media, znajdziesz w sekcji „Media społecznościowe”).
- Insta Stories na Instagramie (oraz Facebooku). To forma przekazu, która trafia do wielu młodych ludzi. Nakręć krótkie wideo, pokaż miejsce pracy, przedstaw załogę – i zaproś do rekrutacji!
- LinkedIn. Portal specjalizuje się w budowaniu sieci zawodowych. To bardzo biznesowe medium, więc raczej nie znajdziesz tutaj pracowników sezonowych, tylko wykształconych w swoich profesjach specjalistów.
- Grupy branżowe na Facebooku. Kiedyś internauci zainteresowani konkretnym tematem gromadzili się wokół forów internetowych, dzisiaj wokół facebookowych grup. Poszukaj grupy dla siebie – gastronomia działa tutaj całkiem prężnie.
- Grupy tematyczne na Facebooku. Czyli „Praca w [nazwa miasta]” lub „Szukam pracy w [nazwa miasta]”. Zapisz się do kilku z nich i opublikuj ogłoszenie.
- Firmowa strona internetowa. Bo dobrze jest wykorzystać wszystkie swoje platformy komunikacji. Prowadzisz więc stronę internetową? Wrzuć ogłoszenie również tutaj. To nic nie kosztuje!
Jak napisać ogłoszenie o pracę w gastronomii?
Wrzucenie ogłoszenia do internetu to połowa sukcesu. Drugą połową jest odpowiednia jego treść. Na co zwrócić uwagę?
Oczywiście wszystko zależy od tego, gdzie publikujesz ogłoszenie i jaka forma jest wymagana. Jedne portale oczekują wypełnienia konkretnej ankiety, inne chcą, aby przesłać im „gotowca”. Najważniejsze informacje, które musisz zawrzeć w swoim ogłoszeniu rekrutacyjnym, to:
- Nazwa stanowiska
- Wymiar czasu pracy
- Rodzaj umowy
- Zakres obowiązków
- Wymagane umiejętności i/lub wykształcenie
- Krótki opis firmy
Jeśli szukasz kogoś z doświadczeniem, opisz to! Pamiętaj jednak, że im węższy profil pracownika wskażesz, tym bardziej ograniczasz swoją grupę docelową. Dobrze jest wskazać także benefity wynikające z podjęcia pracy, np. darmowe obiady lub zniżki, oraz stawkę wynagrodzenia.
Powodzenia!