Chcesz wejść do świata gastronomii i otworzyć własną restaurację? Zaczynasz przygodę z działalnością, ale obawiasz się braku wsparcia? Idealną do rozważenia koncepcją dla Ciebie jest zatem franczyza gastronomiczna. Na czym polega, jakie są jej zalety, ale też wady, czy przynosi zysk i w końcu, od czego zacząć współpracę na bazie franczyzy?
Spis treści
- Franczyza. Poznaj definicję
- Franczyza gastronomiczna. Ile to kosztuje?
- Pakiet franczyzowy. Co to takiego?
- Czy franczyza w gastronomii się opłaca?
- Najpopularniejsze franczyzy
- Zalety i wady prowadzenia franczyzy gastronomicznej
- 5 kroków do franczyzy gastronomicznej
- Franczyza gastronomiczna. Bezpieczna opcja z perspektywą zysku
Franczyza. Poznaj definicję
Franczyza to współpraca niezależnych przedsiębiorców. W skrócie to działanie można określić w ten sposób – franczyzodawca udostępnia swoje know-how i markę, w zamian natomiast pobiera tzw. opłatę od franczyzobiorcy, który zyskuje prawo do korzystania ze sprawdzonego pomysłu na biznes.
Europejski Kodeks Etyczny Franczyzy podaje taką definicję:
FRANCZYZA to system marketingu dóbr, usług i technologii, oparty na ścisłej i ciągłej współpracy między prawnie i finansowo odrębnymi przedsiębiorstwami — franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami. W jej ramach franczyzodawca nadaje swym franczyzobiorcom prawo, a także nakłada obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z koncepcją franczyzodawcy. Prawo to upoważnia i obliguje każdego franczyzobiorcę w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenie finansowe, do wykorzystania nazwy handlowej, znaku towarowego lub znaku usługowego, know-how, metod handlowych i technicznych, systemów proceduralnych i innych praw własności przemysłowej lub intelektualnej, przy zapewnieniu stałej pomocy handlowej i technicznej, w ramach i na czas trwania pisemnej umowy franczyzy, zawartej w tym celu między stronami.
Franczyza gastronomiczna. Ile to kosztuje?
W zależności od franczyzodawcy koszty, które należy ponieść, różnią się od siebie. Standardowo trzeba być przygotowanym na poniesienie kosztów inwestycji, a wynosi ona zazwyczaj od jednej trzeciej sumy do jej całości. Ponadto funkcjonuje jednorazowa opłata licencyjna, która może wynosić od kilku do kilkuset tysięcy złotych.
Do tego dochodzą comiesięczne wydatki, na które składają się: opłata franczyzowa, marketingowa i czynsz (jeśli lokal należy do franczyzodawcy). Opłata franczyzowa stanowi zwykle procent od miesięcznego obrotu. Jeśli sprzęt jest dzierżawiony – należy doliczyć również ten koszt. Umowę podpisuje się zazwyczaj na minimum pięć lat, a w przypadku dużych sieci nawet na dwadzieścia!
Pakiet franczyzowy. Co to takiego?
Kwintesencją franczyzy jest pakiet franczyzowy, czyli kompletna koncepcja prowadzenia sprawdzonego biznesu. W jego skład wchodzą następujące elementy:
- Prawo do korzystania z marki, czyli nazwy i znaków towarowych franczyzodawcy.
- Know-how – sprawdzona wiedza na temat prowadzenia danego interesu.
- Podręcznik operacyjny – obszerny, szczegółowy opis wzoru postępowania franczyzobiorcy i zasad kierowania firmą.
- Określenie usług świadczonych przez franczyzodawców na rzecz franczyzobiorców.
- Opłaty franczyzowe – wstępne, bieżące i pozostałe.
Pakiet zwany również licencją franczyzową to istota całego systemu. Określa ona wszystkie aspekty umowy między franczyzobiorcą a franczyzodawcą.
Czy franczyza w gastronomii się opłaca?
Pytanie o zysk jest złożone. Trudno jednoznacznie na nie odpowiedzieć. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że liczba lokali franczyzowych z roku na rok wzrasta, wydaje się, że jest to dochodowy biznes. Jednym ze sztandarowych przykładów franczyzowego sukcesu jest McDonalds. Roczny przychód tej sieci w Polsce przekroczył miliard złotych, z czego zyski wynoszą niemal 120 milionów złotych. Rentowność zatem jest duża. Wejście jednak nie jest łatwe i tanie.
Od zgłoszenia chęci do otwarcia restauracji mija średnio 15 miesięcy. Ten czas zajmują głównie szkolenia, które odbywają się w Warszawie lub innych dużych ośrodkach miejskich. Aby otworzyć restaurację, potrzebujesz średnio 1,2 mln zł. Część środków to koszty licencji oraz kaucja – zabezpieczenie wymagane na wypadek problemów z wypłacalnością franczyzobiorcy. Znaczny fundusz potrzebny jest na umeblowanie i wyposażenie lokalu, budowę infrastruktury parkingowej, placu zabaw itp. Umowa zazwyczaj jest podpisywana na 20 lat. Źródła firmowe McDonalds podają, że co roku o wykupienie licencji stara się około 100 przedsiębiorców. 20% nie przechodzi formalnej weryfikacji dokumentów. Po pierwszym spotkaniu odpada około 50%. Ostatecznie ze 100 osób umowę podpisuje 5 do 7 osób.
Najpopularniejsze franczyzy
Franczyza gastronomiczna to pod względem formy, profilu działalności oraz charakteru bardzo zróżnicowana grupa. W ramach franczyzy możesz otworzyć zarówno restaurację, w tym pizzerię czy bar szybkiej obsługi lub food truck.
Na polskim rynku świetnie mają się pizzerie franczyzowe. Wśród najpopularniejszych marek można wymienić takie jak Da Grasso, Pizza Hut, Biesiadowo czy Telepizza.
Z marek, które można określić mianem street food powodzeniem cieszą się m.in. Pasibus, Bobby Burger, Bafra Kebab, Zahir.
Coraz większym zainteresowaniem wśród klientów cieszy się sushi, a zatem w siłę rosną takie franczyzy jak Koku Sushi, Sushi World i Nova Sushi.
Wśród restauracyjnych konceptów to przede wszystkim McDonald, KFC, Subway oraz Manekin.
W systemie franczyzowym prężnie działają także kawiarnie czy lodziarnie, jak So!Coffe, Coffe Heaven, Ice Queen Magda Gessler.
Zalety i wady prowadzenia franczyzy gastronomicznej
Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, jaki rodzaj działalności będzie dla Ciebie najlepszy, koniecznie przemyśl wszystkie argumenty za i przeciw. Franczyza to pod wieloma względami dobra droga, natomiast ma również swoje minusy. Sprawdź, czy na pewno jest to dobra opcja dla Ciebie.
Zalety
Franczyza niesie za sobą najmniejsze ryzyko niepowodzenia w kontekście rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. Możesz liczyć na wsparcie ze strony franczyzodawcy zarówno przy otwarciu, jak i podczas prowadzenia biznesu. Również w jego najlepszym interesie jest, aby Ci się powiodło, gdyż ewentualne niepowodzenie rzutuje negatywnie na sposób postrzegania całej marki.
Dynamiczny rozwój sieci franczyzowych świadczy o tym, że jest to sprawdzony sposób na odniesienie sukcesu. Wyraźnie widać, jak w kolejnych miastach pojawiają się restauracje pod rozpoznawalnymi szyldami i mają się całkiem dobrze.
W kontekście pozyskania środków na działalność również łatwiej jest franczyzom. Banki chętniej udzielają wsparcia franczyzobiorcom ze względu na sprawdzoną markę. Takie koncepcje wzbudzają większe zaufanie, gdyż wiadomo, kto za nimi stoi.
Nawet jeśli jesteś żółtodziobem w branży, możesz liczyć na obszerny pakiet pomocniczy od swojego franczyzodawcy. Są to m.in. szkolenia, badania marketingowe, a także udział w dużych kampaniach promocyjnych.
Franczyzobiorca działa jako niezależny przedsiębiorca. Przynależy jednak do większej sieci, co w rezultacie powoduje, że ma lepszą pozycję na rynku. Zgodnie z zasadą, że duży może więcej, często ma szansę uzyskać bardziej konkurencyjne ceny podczas zakupu towarów.
Przy okazji dołączenia do wybranej sieci z miejsca zyskujesz sporą bazę klientów. Rozpoznawalna marka zawsze ma swoje grono miłośników, więc już na starcie masz potencjalną grupę docelową, która szuka lokalu ulubionej marki.
Wady
Jednym z minusów prowadzenia franczyzy jest fakt, że musisz prowadzić swój biznes zgodnie ze wskazaniami franczyzodawcy. Każdy Twój pomysł, zanim go wprowadzisz, musi zostać przez niego zaakceptowany – bez tego nie będzie to możliwe.
Franczyzodawca w każdej chwili może wprowadzić zmiany dotyczące sposobu prowadzenia biznesu, a nawet zakończenia działalności całej sieci. To dosyć niekomfortowe z perspektywy franczyzobiorcy, szczególnie w momencie, kiedy interes idzie dobrze.
We franczyzie obowiązuje zasada jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. W praktyce oznacza to, że jeśli jeden z przedsiębiorców postąpi nieodpowiednio, zepsuje reputację całej sieci. Wszelkie działania pojedynczych franczyzobiorców mają wpływ na postrzeganie całej marki.
Prowadzenie franczyzy to także teoretycznie mniejszy zysk niż indywidualny biznes. Wynika to z dodatkowej opłaty franczyzowej, którą franczyzobiorca uiszcza na rzecz franczyzodawcy.
5 kroków do franczyzy gastronomicznej
Jak rozpocząć przygodę z franczyzą, jakich formalności dopełnić i na co zwrócić uwagę? Zobacz krok po kroku, w jaki sposób stać się franczyzobiorcą.
Czy franczyza jest na pewno dla Ciebie?
Sprawdź czy na pewno nadajesz się na franczyzobiorcę. Decydując się na tę formę współpracy będziesz działać według ściśle określonych zasad narzuconych przez dawcę licencji. Nie każdy zaakceptuje brak swobody w działaniu.
Wybierz ofertę
Sieci franczyzowe rozwijają się dynamicznie. Pod koniec 2022 r. funkcjonowało w Polsce około 200 gastronomicznych sieci, które mają blisko 4 tys. lokali. Oferta jest szeroka i różnorodna, więc naprawdę jest z czego wybierać. Dokonując wyboru weź pod uwagę swoje możliwości finansowe oraz do której pasujesz profilem.
Spotkaj się z franczyzodawcą
Franczyzodawca, którego wybrałeś musi umieć udzielić wyczerpującej odpowiedzi na każde pytanie, które zadasz oraz wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Ponadto powinien określić prognozy finansowe. Możesz także poprosić o kontakty do jego franczyzobiorców. Jeśli po spotkaniu obie strony zdecydują się na współpracę, nadchodzi czas na podpisanie umowy i szkolenia.
Podręcznik operacyjny
Ta pozycja to najważniejszy załącznik do umowy franczyzowej. W podręczniku operacyjnym są zawarte wszelkie informacje, schematy postępowania, zasady i standardy. Określa on m.in. w jaki sposób witać się z klientem lub jak mają być ubrani pracownicy. Podręcznik zawiera wszelkie aspekty działalności franczyzowej.
Szkolenia
Szkolenia są kluczową sprawą dla franczyzobiorcy oraz jego pracowników. Dzięki nim zdobędziesz informacje na temat technik sprzedażowych i marketingowych, podpowiedzi dotyczące rekrutacji pracowników, doboru odpowiedniego lokalu itp.
Franczyza gastronomiczna. Bezpieczna opcja z perspektywą
Prowadzenie działalności gastronomicznej w ramach franczyzy to rozwiązanie przede wszystkim dla tych, którzy chcieliby otworzyć lokal, ale niekoniecznie mają pomysł jaki. Sprawdzony model biznesowy z pewnością minimalizuje ryzyko niepowodzenia.
Reasumując, franczyza to jeden z ciekawszych modeli biznesowych. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, rozważ wszelkie wady i zalety tego rozwiązania. Skoncentruj się na wyborze odpowiedniej dla siebie sieci, gdyż to w dużej mierze decyduje o powodzeniu przedsięwzięcia.