Zezwolić na wizyty w restauracji z psem czy też nie? Temat budzi sporo kontrowersji, gdyż jest to dosyć złożona kwestia. Coraz częściej czworonogi podróżują ze swoimi właścicielami, pojawiają się w urzędach, na plaży, a nawet w galeriach czy muzeach. Z drugiej strony nie wszyscy przychylnie patrzą na obecność zwierząt w miejscach publicznych.
Jak przygotować lokal, aby był przyjazny zarówno dla ludzi, jak i psów? Czy istnieją regulacje prawne, które określają prawa i obowiązki w tym zakresie? Zgromadziliśmy kilka najważniejszych informacji, które mogą okazać się pomocne, jeśli zastanawiasz się nad zaproszeniem gości wraz ze swoimi pupilami.
Spis treści
- Pies w restauracji – zgodnie z literą prawa?
- Czworonogi w lokalu – co na to Sanepid?
- Psie menu – wyjątek czy standard?
- Pies w restauracji to dobry chwyt marketingowy
- Jak zachować się z psem w restauracji?
- Pies w restauracji to dobry czy zły pomysł?
Pies w restauracji – zgodnie z literą prawa?
W polskim prawie nie ma zapisu dotyczącego zakazu bądź nakazu wprowadzania psa do restauracji. Oznacza to, że jednostką, która decyduje w tej materii, jest właściciel lokalu. Od niego zależy, czy jego goście będą mogli przychodzić na posiłek z psem.
Wyjątkiem jest pies asystujący osobie z niepełnosprawnością. Restauracja nie może odmówić wstępu z takim zwierzakiem. Nie może także nakazać pozostawienie psa na zewnątrz ani również uzależniać wejścia do środka od zdania innych klientów.
Pies asystujący posiada odpowiednie umiejętności potwierdzone specjalnym certyfikatem, ma specjalną uprząż oraz świadectwo szczepień. Jako właściciel restauracji nie musisz się obawiać o to, że zwierzę nie będzie się odpowiednio zachowywać, gdyż zazwyczaj czworonogi są odpowiednio wyszkolone i nie sprawiają kłopotu podczas wizyty.
Czworonogi w lokalu – co na to Sanepid?
Również Inspekcja Sanitarna kategorycznie nie sprzeciwia się wizytom psów w lokalach gastronomicznych. Najważniejsze dla służb sanitarnych jest bezpieczeństwo żywności. Właściciel lokalu powinien zadbać o to, aby czworonogi przebywające wewnątrz nie miały wpływu na zanieczyszczenie żywności.
W rezultacie Sanepid nie nakłada kar na restauratora z powodu obecności zwierząt domowych w lokalu. Jeśli zatem goście przychodzą z psem, który nie ma styczności z kuchnią oraz produktami żywnościowymi – nie jest to działanie niezgodne z prawem. Tylko po stronie właściciela leży decyzja, czy klienci mogą przebywać w restauracji.
Psie menu – wyjątek czy standard?
Obecnie miska wody dla psa w lokalu to już standard. Są jednak restauracje, które idą o krok dalej – oprócz karty dla gości pojawia się menu dla czworonogów. Kucharze stawiają na gotowe, wysokiej jakości karmy, lub samodzielnie przyrządzają potrawy dla czworonogów. Wśród nich można znaleźć mięso z rosołu z brązowym ryżem lub potrawkę ze żwaczy wołowych. Dania dla psów są przyrządzane na tej samej kuchni, różni się nie co sposób wydania. Zamiast talerzy często restauracje stosują jednorazowe miski, aby zachować odpowiednią higienę.
Restauratorzy nie tylko zaczynają akceptować fakt, że pies to już nie tylko obrońca domu, ale również towarzysz i przyjaciel. Rezultatem zmiany myślenia jest wprowadzenie co najmniej kilku potraw dla czworonogów, ale też otwieranie lokali specjalnie dla nich. Wśród nich znajduje się Dogue w San Francisco, The Wilson w Nowym Jorku lub The Block w Minneapolis. Ten trend coraz śmielej pojawia się również w naszym kraju, szczególnie w dużych miastach.
Pies w restauracji to dobry chwyt marketingowy
Otwarcie się na gości z psami może być dobrym ruchem w kierunku zbudowania większego zainteresowania Twoim lokalem. Obecnie, przy wciąż wzrastającej konkurencji na rynku gastronomicznym bardzo ważne jest, aby się wyróżnić. Nie wystarczy już serwować wyśmienitego jedzenia. Jednym z chwytliwych sposobów jest właśnie wykreowanie wizerunku lokalu, jako przyjaznego czworonogom oraz wprowadzenie 2-3 propozycji do menu dla zwierzaków.
Właściciele psów to spora grupa klientów, którą możesz zdobyć dla swojego lokalu. Z pewnością będzie to miało przełożenie również na budżet Twojej restauracji. Warto jednak zachować równowagę. Pamiętaj o tych, którzy niekoniecznie przepadają za czworonogami, albo takich, którzy po prostu cierpią na alergię. Najłatwiej będzie podzielić salę tak, aby przybywający mieli wybór – stolik tuż obok pieska, czy niekoniecznie.
Jak zachować się z psem w restauracji?
Gość, który zabiera swojego pupila do restauracji, powinien pamiętać o zasadach savoir-vivre. Z pewnością trzymanie się określonej etykiety spowoduje, że otoczenie przychylniej spojrzy na tego typu wizyty. Poniżej kilka wskazówek, którymi warto się kierować, planując obiad z psiakiem. Jako właściciel restauracji możesz je nawet wyeksponować, aby wszystkim były znane.
Czy pies jest gotowy na wyjście do restauracji? Niesforny, przestraszony lub niezsocjalizowany pupil nie będzie miłym towarzystwem dla innych gości restauracji, a jego niezadowolenie wpłynie również na jego postrzeganie tego typu miejsc.
Restauracja nie jest dobrym miejscem dla psów ze skłonnością do agresji. Powarkiwanie, szczekanie na ludzi lub obecne w danym miejscu czworonogi jest niedopuszczalne.
Miejsce publiczne to nie dom. To, na co pozwalasz psu w mieszkaniu, niekoniecznie jest odpowiednie w restauracji. Wchodzenie na fotele, sofy, czy krzesła – nie wspominając o stole – jest zabronione.
Pies nie jada prosto z talerza. Są psy, którym właściciele pozwalają jeść ze swojego talerza. W żadnym wypadku nie wolno na to pozwalać w restauracji.
Z podstawowymi komendami za pan brat. Pies, który przychodzi do restauracji, powinien być obeznany z podstawowymi komendami, jak „siad”, „zostań” czy „waruj”. To z pewnością będzie przydatne, jeśli właściciel będzie chciał wyjść do toalety.
Wytrzyj łapki. Podobnie jak ludzie wycierają buty przed wejściem do lokalu, tak też pies powinien mieć czyste łapy.
Empatia w cenie. Mimo że lokal zezwala na wizytę z psem, warto wykazać się odrobiną empatii w stosunku do innych gości. Jeśli ktoś z będących na miejscu klientów poinformuje o alergii lub strachu przed psami, w dobrym tonie jest wybrać inny lokal.
Pies w restauracji to dobry czy zły pomysł?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z jednej strony zapraszając gości z pupilami, można nieco poszerzyć grono klientów, co przekłada się na profity finansowe. Dodatkowym źródłem dochodu będzie również menu dla czworonogów. Ponadto zwierzęta budzą raczej pozytywne emocje, wiec ich obecność w lokalu dobrze wpłynie na wizerunek restauracji, a co więcej przyciągnie innych klientów.
Z drugiej strony natomiast inni goście – szczególnie cierpiący na wszelkiego rodzaju alergie, czy po prostu bojący się psów – mogą omijać Twój lokal szerokim łukiem. Pamiętaj również, że nawet najlepiej wyszkolony pupil w niektórych sytuacjach zachowuje się nieprzewidywalnie.