• Logo blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Kategorie

    • Bez kategorii
    • Gastronomia na bieżąco
    • Karta win
    • Marketing w gastronomii
    • Produkty dla gastronomii
    • Profile kuchni
    • Techniki kulinarne
    • Trendy gastronomiczne
    • Wywiady, felietony
  • Strony

    • Kontakt
    • O Bidfood Farutex
    • O blogu
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Śledź nas w social mediach

  • Bidfood Farutex

    Oferta Bidfood Farutex

    Bidfood Farutex jest ogólnopolskim dostawcą rozwiązań i produktów dla gastronomii. W swojej ofercie posiada 10 tys. produktów polskich i zagranicznych dostawców. Kliknij i sprawdź!

  • Poznajmy się
    • O blogu
    • O Bidfood Farutex
  • Tematy
    • Produkty dla gastronomii
    • Trendy gastronomiczne
    • Techniki kulinarne
    • Wywiady, felietony
    • Marketing w gastronomii
    • Karta win
    • Zero waste w gastronomii
  • Rodzaje kuchni
    • Kuchnia azjatycka
    • Kuchnia francuska
    • Kuchnia hiszpańska
    • Kuchnia polska
    • Kuchnia włoska
    • Kuchnia nowoczesna
    • Kuchnia wegańska
    • Kuchnia wegetariańska
  • Popularne dania
    • Pizza
    • Sushi
    • Burgery
    • Makaron
  • Kontakt
  • Oferta Bidfood Farutex

Wino z kija – dlaczego to będzie letni hit w gastronomii?

18-05-2021

Karta menu gotowa, ogródek gastronomiczny przygotowany, lato za pasem. Szykujesz się na sezon? Wybierz wino z kija – to będzie absolutny hit tego lata. Przeczytaj, dlaczego warto postawić na wino w kegach!

Wino z kija szturmem wkroczyło do gastronomii na Zachodzie. Dzisiaj już nikogo nie dziwi widok baru z winem z nalewaka albo „prosecco baru” zaparkowanego podczas festiwalu food trucków. Nie zawsze jednak tak było. Kacper Woźniak, sommelier i selekcjoner wina w Salonach Fine Wine, opowiada:

– Wino z nalewaka do niedawna kojarzyło się raczej negatywnie. Uważano, że w ten sposób serwuje się najgorszej jakości wino. Dzisiaj to absolutna nieprawda. W wielu przypadkach jakość serwowanego w ten sposób wina jest naprawdę przyjemna.

Spis treści

  1. Wino z kija – co to znaczy?
  2. „Prosecco z kija”? To niemożliwe
  3. Wino z kija – korzyści dla gastronomii
    • Jakość
    • Szybkość
    • Oszczędność
    • Troska o środowisko
    • Więcej miejsca
Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Wino z kija – co to znaczy?

Wino z nalewaka – nazywane też winem z kija – to po prostu inny, bardziej nowoczesny sposób serwowania wina. W przeciwieństwie do tradycyjnych szklanych butelek wino przechowuje się w kilkunastolitrowych kegach, a następnie serwowane za pomocą profesjonalnego nalewaka. Taki sposób podawania wina gwarantuje wysoką jakość trunku, świeżość i perfekcyjne schłodzenie.

Wino z kija - to będzie hit tego sezonu! - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
Wino z kija możesz też serwować w szklanym kieliszku

Najczęściej w kegach serwuje się trzy rodzaje win: musujące, białe i różowe, rzadziej czerwone. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się wino musujące z nalewaka. To tzw. frizzante, czyli o niższym ciśnieniu, czyli lżejszym musowaniu, idealne na letnie wieczory. Takie lekkie wino można bez problemu zaserwować na wynos np. w papierowym lub plastikowym kubku. Frizzante często podaje się do spritzów, to nic zdrożnego.

Skąd więc taka nagła popularność wina z kija? Wino z kija pozwala po prostu cieszyć się winem. To świetne rozwiązanie na upalne dni. Dobrze schłodzone wino musujące z nalewaka przyjemnie relaksuje i gasi pragnienie, dzięki czemu jest dostępne dla wszystkich – niezależnie od posiadanej wiedzy winiarskiej. Potwierdza to Kacper Woźniak:

– Wino kojarzy się zwykle z pewną etykietą, entouragem, jedzeniem… A wino z nalewaka jest pozbawione tego typu ograniczeń. Zmniejsza odległość między konsumentem a winem, nie stawia barier. Jest po prostu świetną odpowiedzią na potrzebę skosztowania wina, które nie kosztuje wiele, a ugasi pragnienie i pozwoli wejść w winiarski świat.

„Prosecco z kija”? To niemożliwe

W tym miejscu warto dodać jeszcze jedną ważną kwestię. Zgodnie z prawem obowiązującym w regionach Wenecja Euganejska i Friuli-Wenecja Julijska w północnych Włoszech prosecco można sprzedawać wyłącznie w szklanych butelkach. Wino musujące sprzedawane w kegach nie powinno się więc nazywać „prosecco z kija” ani „wino prosecco z nalewaka”. Prawdziwe prosecco występuje wyłącznie w szkle, a nie w kegu.

Z nalewaka możesz zaserwować wino. Zobacz, jakie masz możliwości! - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
Wino z kija jest idealnie schłodzone

Wino z kija – korzyści dla gastronomii

Jakie są zatem korzyści, jakie daje lokalom gastronomicznym wino z kija? Oto kilka najważniejszych:

Jakość

To całkowicie przeciwieństwo butelek, które trzeba otwierać i zamykać. Wino, zanim popłynie do nalewaka, jest szczelnie zamknięte w kegu. Nie utlenia się więc i nie traci na świeżości i jakości. Wino z nalewaka będzie zawsze perfekcyjnie schłodzone.

Szybkość

Tak, szybkość! Zaserwowanie wina z nalewaka zajmuje nawet cztery razy mniej czasu niż zaserwowanie wina z butelki. Klienci są więc obsługiwani szybciej. Nie ma też problemu z wadliwym korkiem, który może się ułamać w trakcie otwierania butelki i wydłużyć czas oczekiwania na degustację.

Oszczędność

To samo wino zamknięte w kegu będzie kosztowało mniej niż zamknięte w butelce. Oszczędność zobaczy więc nie tylko restaurator, ale również klient, który przyzwyczajony jest do kart z ceną za kieliszek i butelkę.

Prosecco bary i wino z kija - dlaczego ich popularność rośnie? Sprawdź! - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
Mobilny bar to jeden ze sposobów serwowania wina z kija

Troska o środowisko

Wybierając wino z nalewaka, restaurator redukuje koszty odpadów generowanych do tej pory przez butelki. Mniej butelek oznacza też mniejszą ilość aut transportujących je po drogach, a więc mniej dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery.

Więcej miejsca

24-litrowy keg, który mieści zawartość 32 butelek wina (czyli aż 240 kieliszków po 100 ml!), zajmuje znacznie mniej miejsca niż tradycyjne szkło. Wino z nalewaka pozwala na zaoszczędzenie cennego miejsca za barem, na półkach i w lodówkach.

Masz ogródek przy swoim lokalu i szykujesz się na zwiększony ruch w sezonie? Wprowadź do swojej letniej karty wino z kija!

Karta winOgródek restauracyjnyWino białeWino czerwoneWino musujące
Udostępnij

Karta win

Może Cię też zainteresować

Przygotuj grzane wino inne niż wszystkie. Skorzystaj z naszych wskazówek
15-12-2021
Jakie wino do gotowania sprawdzi się w restauracyjnych daniach? Skorzystaj z naszych wskazówek
24-11-2021
Wino bezalkoholowe w karcie win, czyli jak wybrać „wino 0”?
13-10-2021
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Kategorie

    • Bez kategorii
    • Gastronomia na bieżąco
    • Karta win
    • Marketing w gastronomii
    • Produkty dla gastronomii
    • Profile kuchni
    • Techniki kulinarne
    • Trendy gastronomiczne
    • Wywiady, felietony
  • Śledź nas w social mediach

  • Bidfood Farutex

    Oferta Bidfood Farutex

    Bidfood Farutex jest ogólnopolskim dostawcą rozwiązań i produktów dla gastronomii. W swojej ofercie posiada 10 tys. produktów polskich i zagranicznych dostawców. Kliknij i sprawdź!



  • Wprowadź swój adres e-mail, aby otrzymywać nasz newsletter!


  • Najnowsze posty

    • Ryby od rana do wieczora. Poznaj trendy i pomysły na ryby w menu
      10-03-2023
    • Waste management, czyli 7 kroków do ograniczenia strat żywności
      02-03-2023
    • Gotowe desery dla gastronomii. Jakie słodkości wybierają goście i jak łączyć desery z winem – poznaj nasze wskazówki
      22-02-2023
    • Rodzaje pizzy – przewodnik po smakach Włoch
      09-02-2023
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

© Copyright Farutex Sp. z o.o.