Live cooking nie jest niczym nowym, ale z każdym rokiem zyskuje coraz większą popularność. Miejsce kucharza jako artysty, kreatora dań, stawianego na pierwszym planie, podkreślają najnowsze trendy. Co stoi za sukcesem live cookingu i jak się do niego przygotować? Przekonaj się, czytając artykuł.
Jeszcze kilkanaście lat temu pokazy kulinarne pojawiały się raczej okazjonalnie, w bardzo dobrych hotelach, a stanowiska były prowizorycznie. Dziś w niektórych restauracjach i hotelach stanowisko takie wkomponowane jest na stałe w wyposażenie sali. Sprawdź, czy live cooking jest dobrym pomysłem dla Twojego biznesu, poznaj zalety pokazów kulinarnych i sposoby na stworzenie idealnych dla niego warunków.
Spis treści
Kiedy organizować live cooking?
O czym pamiętać, gotując na żywo?
Sprawdzone pomysły na atrakcyjny live cooking
Czy live cooking jest dla każdego?
Live cooking – po co
Podczas pokazów live cooking, goście mają okazję zobaczyć, jak wygląda proces przygotowywania dań od A do Z. Dzięki temu widzą produkty oraz cały proces przygotowania dania. Daje to gościom poczucie kontroli, natomiast kucharze mogą w pełni zaprezentować swoje umiejętności, co jest najlepszą promocją ich kunsztu, ale i lokalu w ogóle. Dostarczanie dodatkowych atrakcji kulinarnych to szansa na rozwinięcie i umocnienie swojej marki.
Jakie zalety ma live cooking?
Live cooking ma wiele zalet. Po pierwsze wzmacnia markę lokalu oraz promuje restaurację. Kucharz pokazuje w ten sposób, że nie ma nic do ukrycia. Dodatkowo, live cooking służy edukowaniu gości oraz daje możliwość podjęcia interakcji z nimi, co w gastronomicznej kuchni jest rzadkością. Goście doceniają też fakt, że dnia są przygotowywane na bieżąco, specjalnie dla nich. Są świadkami poszczególnych etapów powstawania potraw, dzięki temu zyskują pewność, że dania są świeże i bez niepotrzebnych konserwantów czy dodatków.
Kiedy organizować live cooking?
Warto organizować live cooking regularnie. Idealną ku temu okazją są różnego rodzaju wydarzenia, takie jak święta (również te kulinarne), ale także imprezy okolicznościowe, jak chociażby przyjęcia ślubne czy spotkania firmowe. Coraz więcej restauracji, również tych hotelowych, decyduje się na live cooking w czasie hotelowych śniadań czy kolacji. Pokazy live cookingu mogą odbywać się w miejscach, gdzie dania są serwowane do stolika, ale stanowisko do gotowania na żywo świetnie sprawdzi się również jako przykuwający uwagę gości element bufetu śniadaniowego.
O czym pamiętać, gotując na żywo?
Przed rozpoczęciem przygody z live cookingiem, warto przygotować sobie checklistę, która znacznie ułatwi organizację tego przedsięwzięcia.
- Grupa docelowa – organizując live cooking przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie, do kogo skierowana jest ta atrakcja. Ustalenie grupy docelowej to pierwszy i najważniejszy punkt przygotowaniem pokazu, ponieważ live cooking podczas spotkania firmowego będzie znacząco różnił się od tego skierowanego np. dla rodzin z dziećmi.
- Miejsce – miejsce determinuje potrawy, jakie można przygotować podczas live cookingu. Powodzeniem cieszą się zarówno pokazy organizowane w budynku, jak i na świeżym powietrzu.
- Scenariusz – jeżeli organizujesz live cooking podczas bufetu śniadaniowego, nie potrzebujesz scenariusza. Przyda się on za to podczas prowadzenia większych imprez okolicznościowych. Warto wiedzieć, krok po kroku, co będą robili kucharze i jak najlepiej się zaprezentować, by uwydatnić atrakcyjne momenty przyrządzania potrawy i zadbać o to, by mniej widowiskowe czynności nie przykuwały uwagi obserwujących.
- Wiedza – osoby prowadzące live cooking powinny przygotować się na ewentualne pytania gości. Mogą one dotyczyć samych produktów lub techniki przygotowywania potraw. Profesjonalne, merytoryczne odpowiedzi kucharzy wzmocnią pozytywny odbiór pokazu.
Sprawdzone pomysły na atrakcyjny live cooking
Podczas bufetu śniadaniowego warto wykorzystać live cooking, przygotowując dla gości jajecznicę, omlety czy placki. Natomiast podczas kolacji wspaniale sprawdzi się przygotowywanie na żywo pizzy, steków, sushi czy deserów. Widowiskowe i atrakcyjne dla gości jest również przyrządzanie burgerów czy makaronów. Teppan-yaki – popularny w Japonii, ale zyskujący ogromne zainteresowanie na świecie sposób przyrządzania, smażenia potraw na podgrzewanej od spodu stalowej płycie, to jeden z bardziej atrakcyjnych pomysłów na live cooking.
A jeśli Twój lokal jest przyjazny dzieciom – możesz przygotować stanowisko live cooking z myślą o nich.
Odpowiednie stanowisko
Coraz więcej restauracji hotelowych (i nie tylko) wyposaża bufet na stałe w stanowisko live cooking. Przygotowywane na bieżąco jajecznice, omlety czy jajka sadzone smakują dużo lepiej niż te, leżące w bemarach. Świadomi i wymagający klienci odbierają live cooking jako ukłon w ich stronę.
Podstawową kwestią na stanowisku live cooking jest dobra wentylacja. Standardowe okapy mogą okazać się w tym przypadku za słabe. Warto postawić na specjalne systemy wentylacyjne przeznaczone do tego typu miejsc. Z pewnością przyda się też podstawa chłodnicza, kuchenka indukcyjna i (ewentualnie) grill, który będzie można wykorzystywać podczas obiadokolacji.
Istotne jest też odpowiednie umiejscowienie stanowiska. Live cooking powinien odbywać się w widocznym miejscu, tak, by restauracyjni goście mogli już od wejścia podziwiać kulinarne show.
Czy live cooking jest dla każdego?
Live cooking to przede wszystkim specjalny rodzaj gastronomicznej usługi – dodatek premium. Wymaga nie tylko czasu i zdolności organizacyjnych, ale także umiejętności pracy z ludźmi. Bardzo istotna jest też wysoka motywacja pracowników i chęć zaprezentowania siebie (i lokalu) z jak najlepszej strony.
Aby spełnił swoje cele, musi być przemyślany, świetnie zorganizowany, wzorowo przeprowadzony. Trzeba posiadać ogólną wiedzę na temat gości, stworzyć i przećwiczyć scenariusz wystąpienia kilkukrotnie, a także testować różne rozwiązania, by wybrać najlepsze z nich.
Nie bez znaczenia jest też powierzchnia lokalu. Na małej przestrzeni live cooking będzie trudny w organizacji.
Skąd czerpać inspiracje?
Świetnym sposobem na doskonalenie techniki i czerpanie pomysłów jest przyglądanie się temu, jak robią to inni. Warto odwiedzać pokazy kulinarne organizowane dla profesjonalistów z branży horeca lub brać udział w dedykowanych im szkoleniach. Akademia Bidfood jest jednym z rozwiązań, które mogą pomóc przygotować się do rozpoczęcia takich działań w lokalu. To idealna przestrzeń, by wyposażyć kucharzy w wiedzę na temat najnowszych trendów i niezbędne umiejętności.