Gastronomia w lockdownie oznacza jedno: dozwolone jest jedynie działanie na wynos. Jak w takiej formule mogą odnaleźć się kawiarnie, koktajl bary i inne lokale serwujące jedynie napoje na wynos? Oto inspiracje z zagranicy i kilka pomysłów.
Przez wiele lat kawiarnie, bary i puby były tymi miejscami, w których ludzie spotykali się, by rozmawiać, socjalizować się, zaczerpnąć odrobinę rozrywki. COVID-19 zabrał wszystkie te funkcje ze sobą i zamknął na czas lockdownu.
A napoje na wynos, przede wszystkim kawy, tylko zyskują na popularności. Kupienie tzw. kawy na mieście i spacerowanie z papierowym kubkiem stało się wręcz trendem – szczególnie wśród mieszkańców większych aglomeracji i osób w wieku 25-34 lat.
Jak więc przetrwać obecny lockdown i zbudować silną społeczność wokół własnej marki? Sprawdźmy, jak radzą sobie zagraniczne kawiarnie, puby i bary.
Spis treści
- Zagraniczne inspiracje na napoje na wynos – kawa
- Zagraniczne inspiracje na napoje na wynos – puby, bary i… hotele
- Wcielamy inspiracje w życie
Zagraniczne inspiracje na napoje na wynos – kawa
- Palarnia kawy Hagen Coffee Roasters z amerykańskiego Seattle zaczęła butelkować i sprzedawać kawę latte, jak również inne artykuły spożywcze, w tym mleko bez laktozy i pieczywo. Palarnia uruchomiła także kanał e-commerce, czyli sklep internetowy.
- Kawiarnia Honest Coffee Roasters z Huntsville we współpracy z księgarnią The Snail on the Wall przygotowała wyjątkowe boxy o nazwie „Roasts & Reads”. W każdym boxie jest książka – rynkowa nowość – w twardej oprawie oraz specjalnie dobrana i wypalona kawa. Boxy są limitowane i dostępne tylko w określonym czasie.
- Kawiarnia Ross House z Auburn w stanie Alabama przygotowała menu kawowe z tematycznymi nazwach kaw, jak „Bez COVID-19”, „Środek odkażający” i „Umyj ręce”. Wszystkie kawy sprzedawane są ze stoiska wystawionego na zewnątrz.
- Kawiarnia i palarnia Chaleur Coffee z miasta Mobile sprzedaje cold brew własnej produkcji oraz – co ciekawe – ramen. Oczywiście tylko na wynos.
Zagraniczne inspiracje na napoje na wynos – puby, bary i… hotele
- Bar DogTap w Brisbane wprowadził dla swoich gości usługę drive-thru, oferując warzone przez siebie piwa.
- Australijska strona Spirits Platform utworzyła specjalną platformę, na której barmani mogą wrzucać proste samouczki wideo dotyczące tworzenia koktajli. Każdy barman, którego wideo zostanie przyjęte do platformy, otrzyma 250 dolarów.
- Koktajl bar The Everleigh z Melbourne uruchomił sprzedaż świeżo przygotowanych koktajli w dowozie. Barmani gwarantują, że koktajle zostaną dowiezione w ciągu godziny od złożenia zamówienia.
- Hotel The Toxteth mieszczący się na przedmieściach Sydney zaczął sprzedawać kegi z piwem własnej produkcji i koktajlem espresso martini. Właściciele postanowili wypromować ofertę hasłem: „Idealne rozwiązanie na pracę z domu – kawowa pobudka rano, odzyskanie sił popołudniu i uciecha na wieczór”.
- Spółka W Short Hotels, która prowadzi puby i hotele, przekształciła swoje puby w sklepy ogólnospożywcze z lokalnymi produktami. Wszystkie tymczasowe sklepy zostały odpowiednio wyposażone w środki do dezynfekcji i znaczniki pomocne do zachowania odległości między ludźmi.
Wcielamy inspiracje w życie
Każdy biznes jest inny – to niezaprzeczalny fakt. O tym, które z powyższych inspiracji zadziałają, decyduje wiele czynników. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby spróbować zaimplementować niektóre rozwiązania na lokalny grunt.
1. Zaproponuj swoim gościom płatne warsztaty, np. w postaci wirtualnych pokazów barmańsko-baristycznych. Możesz też spróbować uruchomić małe, kilkuosobowe warsztaty na miejscu – oczywiście dbając o odpowiednią wentylację i przestrzeganie standardów bezpieczeństwa.
2. Przygotuj przykuwające wzrok propozycje wynosowe i wypromuj je w mediach społecznościowych. Sięgnij po smakowe syropy (np. o smaku klonowym, orzecha macadamia, a nawet lawendowym), pobaw się kolorami.
3. Stwórz ofertę dowozową. W myśl sparafrazowanego powiedzenia, „jeśli ty nie przyjedziesz do drive-thru, to drive-thru przyjedzie do ciebie”. Zaoferuj swoim klientom możliwość dowozu kawy (czyli w czasach home office – kawy do domu), a nawet baz koktajlowych.
4. Uruchom sklep online. Możesz w nim umieścić nie tylko gadżety związane z Twoim lokalem, takie jak koszulki czy czapki, ale także przybory barmańskie. To również miejsce dla voucherów na warsztaty, bony na koktajle w późniejszym terminie czy boxy.
5. Wejdź we współpracę z małymi sklepami, piekarniami, cukierniami itp. Wzajemna pomoc w tworzeniu boxów na sprzedaż będzie na wagę złota.
6. Poprowadź zajęcia na żywo na temat przygotowywania koktajli czy kawy. Podziel się wiedzą, a zbudujesz profesjonalną markę.
PS Co ciekawe, mimo koronawirusowych zawirowań Polaków raczej zostają wierni swoich kawowym przyzwyczajeniom. Oczywiście wiosenny lockdown i związany z nim home office, brak podróży i spotkań towarzyskich zatrzymał rynek kawiarniany, jednak po zluzowaniu obostrzeń Polacy wrócili do kupowania napojów na wynos – co pokazuje opublikowane we wrześniu badanie ARC Rynek i Opinia.