Restauracje hotelowe nie cieszą się zbyt dobrą opinią. Na ich temat narosło już sporo mitów. Zazwyczaj kojarzą się z masowym żywieniem, nudnym i mało oryginalnym menu, które niczym się nie wyróżnia. Korzystają z nich głównie goście i w większości z konieczności. Co zrobić, aby przyciągnąć do niej osoby spoza hotelu? Czy da się pogodzić kreatywną kartę z utrzymaniem kosztów na optymalnym poziomie? Jakie podjąć działania, aby hotelowa restauracja została zauważona?
Spis treści
- Restauracja hotelowa nie tylko dla gości hotelu?
- Restauracja. Hotelowy atut
- Co zrobić, aby restauracja hotelowa została zauważona?
- Jaka powinna być dobra restauracja hotelowa?
Restauracja hotelowa nie tylko dla gości hotelu?
Utarło się przekonanie, że restauracja działająca w hotelu jest przeznaczona jedynie dla jego gości. W większości korzystają z niej ci, którzy rezerwują pobyt. Nic bardziej mylnego. Z powodzeniem lokal może otworzyć się na klientów z zewnątrz, którzy następnie mogą stać się regularnymi bywalcami.
Najczęściej niestety trudno taki lokal w ogóle dostrzec „z ulicy”. Nie posiada nazwy, strony internetowej ani konta w mediach społecznościowych. Warto zatem zadbać o „promocję” na zewnątrz tak, aby poinformować o jej działalności jak najszersze grono. Świetnym, skutecznym chwytem marketingowym jest oferta lunchowa. Dzięki niej pracownicy okolicznych firm mają możliwość zapoznania się z kuchnią danej restauracji oraz rozpropagowanie informacji na jej temat szerzej.
Restauracja to hotelowy atut
Coraz częściej klienci wybierając hotel, w pierwszej kolejności kierują się ofertą restauracji. Sprawdzają jakich smaków mogą się spodziewać i na tej podstawie dokonują rezerwacji. Hotelowa restauracja, która zachęci i usatysfakcjonuje gości to szansa na ponowne odwiedziny. Co więcej, jest swego rodzaju „oknem” na okolicę. Jeśli przyjezdni będą mieli okazję wybrać z karty regionalne specjały, z pewnością chętniej wyruszą zwiedzić miasto.
Restauracja hotelowa zbudowana na przemyślanym koncepcie, bazująca na produktach najwyższej jakości działa niczym magnes. Jeśli wyróżnia się doskonałą kuchnią, chętnie będą zaglądać do niej zarówno goście, jak i osoby z zewnątrz.
Co zrobić, aby hotelowa restauracja została zauważona?
Hotelowa restauracja to nie drugorzędny dodatek do obiektu. Trzeba ją traktować jak samodzielny biznes, poświęcić uwagę nie mniejszą niż funkcjonowaniu całego hotelu. Liczy się pomysł, świetne jedzenie i profesjonalna obsługa.
Restauracja to nie jadłodajnia, w której wydaje się standardowe posiłki. Warto poświęcić czas na zbudowanie koncepcji kuchni, określić jej profil, poszukać lokalnego kontekstu. Serwując lokalne potrawy, jesteś w stanie zachęcić gości do ponownych odwiedzin. Pieczywo z miejscowej piekarni czy piwo z lokalnego browaru z pewnością zachęci przyjezdnych do poznawania okolicy, rozbudzi apetyt na kolejny pobyt. Podstawą dobrego jedzenia jest produkt. Powinien być najwyższej jakości, od sprawdzonego, rzetelnego dostawcy. Kuchnia powinna wiedzieć, skąd pochodzi i w jakich warunkach powstaje. Wówczas nawet nieskomplikowana potrawa będzie wyśmienitym, chętnie wybieranym przez gości daniem. I trzecia sprawa – obsługa. To kelner jest osobą pierwszego kontaktu, wizytówką lokalu. Jeśli okaże się doradcą w wyborze dania z karty, wie jakie wino (i jak) podać, potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące składników, a ponadto dyplomatycznie rozwiązać ewentualne sytuacje kryzysowe, to jest idealnym ambasadorem zarówno restauracji, jak i całego obiektu.
Jaka powinna być dobra hotelowa restauracja?
Przyjazne miejsce tętniące życiem wyróżniające się na lokalnym rynku gastronomicznym, którego podstawę stanowi wyśmienite jedzenie. Właśnie taka powinna być restauracja hotelowa. Zapomnij o nijakim miejscu z nudnym menu i wysokimi cenami. Taka koncepcja nie zachęci do odwiedzin gości z zewnątrz, a z pewnością zniechęci przyjeżdżających do hotelu.
Restauracja hotelowa powinna być otwarta od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora. W rezultacie z powodzeniem wygra konkurencję z lokalami na mieście, które funkcjonują o kilka godzin krócej. Zgodnie z najnowszymi trendami – wyróżnij się! Jak? Być może dobrym pomysłem będą wieczory z muzyką na żywo lub degustacje trunków z lokalnych winnic. Zaproponuj coś, czego potencjalni goście nie znajdą u konkurencji. Jedno jest pewne – trzeba znaleźć swoją drogę, mieć pomysł, który będzie interesujący na każdej płaszczyźnie.
Menu
Kuchnia to serce każdej restauracji — również tej hotelowej. Propozycje, które znajdą się w menu, powinny być niczym kulinarna podróż. Warto zatem postawić na sezonowość oraz regionalizm. Serwuj potrawy, które zawierają nowalijki, a także lokalne produkty. Goście chętnie wybiorą dania, które nie są sztampowe, a jednocześnie niedostępne gdzie indziej.
Pilnuj, aby menu nie było zbyt rozbudowane. Szeroka karta sugeruje, że niekoniecznie wszystkie potrawy są świeże, ponadto generują spore straty. Aby zadbać o jej atrakcyjność, możesz wrzucać tzw. wkładki. Stałe pozycje wówczas będą odświeżone okazjonalnymi propozycjami.
Nie zapomnij w menu o gościach, którzy stosują specyficzne diety. Opcja wegańska to już standard, ale dobrze jest również przygotować coś w wersji bezglutenowej czy dla tych z nietolerancją laktozy. Warto popuścić wodze fantazji i zaproponować coś więcej niż grillowany ser z sałatą dla wegetarian.
Podstawą funkcjonowania atrakcyjnej kulinarnie kuchni jest kucharz. Jeśli znajdziesz odpowiedniego człowieka – pozwól mu działać. Autorska kuchnia w hotelowej restauracji to strzał w dziesiątkę. Potrawy wychodzące spod ręki doświadczonego, kreatywnego kucharza dostarczają nie tylko doznań smakowych, ale też zabawa formą, oryginalny sposób prezentacji, doznanie estetyczne.
Atmosfera i obsługa
Stworzenie pierwszego wrażenia dotyczącego restauracji hotelowej należy do kelnera. Staje się on twarzą lokalu. Od niego w dużej mierze zależy, czy gość wyjdzie zadowolony z chęcią powtórzenia wizyty, czy wręcz odwrotnie. Dlatego też personel powinien odznaczać się profesjonalizmem. Pracownik, który podchodzi do stolika, musi znać kartę dań, pamiętać z jakich produktów składają się poszczególne pozycje, znać charakter smaku. Reasumując, niech będzie pomocnym i inspirującym doradcą.
Bardzo istotna w hotelowej restauracji jest atmosfera. Nikt nie lubi spożywać posiłku skrępowany, zestresowany i zdenerwowany. Dlatego też należy wykreować odpowiednie warunki, aby klienci chcieli przychodzić do lokalu. Nawet najlepszym restauracjom zdarzają się pomyłki podczas wydawania potraw lub też długi czas oczekiwania na zamówienie. Zadbaj o to, aby nie popaść w konflikt z klientem, wszelkie spory rozwiązuj tak, aby gość był w pełni zadowolony.
Wystrój
Klienci coraz częściej zwracają uwagę na design w restauracji. Przychodzą do konkretnego miejsca, bo mają pewność, że zjedzą wyśmienity posiłek w ładnym, czystym wnętrzu. Koniecznie pilnuj, aby stoliki były czyste, a usterki naprawiane natychmiast od momentu ich stwierdzenia. Zwracanie uwagi na detale to oznaka troski i gościnności.
Obecnie klienci oczekują od restauracji czegoś więcej. Bywa, że świetne menu nie wystarczy. Duże wrażenie robi otwarta lub półotwarta kuchnia. Pomiędzy zespołem a gośćmi zmniejsza się dystans. Ponadto przebywający na sali mają poczucie większej kontroli nad wydawanymi potrawami, widzą na bieżąco, co się dzieje, z jakich składników powstaje ich potrawa.