• Logo blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Kategorie

    • Bez kategorii
    • Gastronomia na bieżąco
    • Karta win
    • Marketing w gastronomii
    • Produkty dla gastronomii
    • Profile kuchni
    • Techniki kulinarne
    • Trendy gastronomiczne
    • Wywiady, felietony
  • Strony

    • Kontakt
    • O Bidfood Farutex
    • O blogu
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Śledź nas w social mediach

  • Bidfood Farutex

    Oferta Bidfood Farutex

    Bidfood Farutex jest ogólnopolskim dostawcą rozwiązań i produktów dla gastronomii. W swojej ofercie posiada 10 tys. produktów polskich i zagranicznych dostawców. Kliknij i sprawdź!

  • Poznajmy się
    • O blogu
    • O Bidfood Farutex
  • Tematy
    • Produkty dla gastronomii
    • Trendy gastronomiczne
    • Techniki kulinarne
    • Wywiady, felietony
    • Marketing w gastronomii
    • Karta win
    • Zero waste w gastronomii
  • Rodzaje kuchni
    • Kuchnia azjatycka
    • Kuchnia francuska
    • Kuchnia hiszpańska
    • Kuchnia polska
    • Kuchnia włoska
    • Kuchnia nowoczesna
    • Kuchnia wegańska
    • Kuchnia wegetariańska
  • Popularne dania
    • Pizza
    • Sushi
    • Burgery
    • Makaron
  • Kontakt
  • Oferta Bidfood Farutex

Jedzenie oczami w gastronomii. Smak czy wygląd – oto jest pytanie!

11-03-2021

Mimo że nie można postawić znaku równości między doświadczeniami dwóch różnych zmysłów, coraz częściej próbujemy wyróżnić wygląd ponad smak. Tymczasem oba powinny współgrać jak w zegarku, osiągać balans. Wszyscy wiemy, jak ważne jest „jedzenie oczami”!

Piotr Papież, Szef Kuchni Akademii Kulinarnej Farutex

Wielu kucharzy, szczególnie tych z wieloletnim doświadczeniem, powie: znaku równości postawić się nie da. Ja się z nimi zgadzam, bo to smak powinien być najważniejszy, choć… coś, co nie jest estetycznie podane, nie będzie dobrze smakowało. Nie bez kozery mówi się, jak ważne jest jedzenie oczami. Nie można więc umniejszać znaczenie stylistyki talerza. To bardzo istotna część dania, która ma wpływ na jego smak. Potrawa musi być piękna, kolorowa, schludnie i czysto zaserwowana. 

Przecież nawet dania bufetowe muszą dobrze wyglądać. Dobre sieciówki z jedzeniem na wagę przykładają ogromną rolę do wyglądu. To proste: gdy bemar jest czysty, a jedzenie świeże, mamy większy apetyt.

Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Jedzenie oczami: który zmysł wygrywa?

Z drugiej strony istnieje odwrotna zależność: sushi, które można kupić w automatach, wygląda pięknie, ale gdy chcemy zjeść coś dobrego, to idziemy do „suszarni”. Dlaczego więc w tonie informacji, którymi zalewa nas internet, wygrywa talerz, a nie smak? 

Dwa słowa: kult wyglądu. Produkty na półkach, witryny sklepowe czy wystawy mają przede wszystkim dobrze się prezentować. Konsumpcja pożera własny ogon, sięgając po to, co dla nas oczywiste i bliskie, czyli jedzenie. Visual merchandising oddziałuje wszak na zmysły, a gdzie szukać lepszej ekspozycji niż talerz i lepszego towaru niż danie… Jak widzicie, na smak miejsca tu nie ma. 

Ryby i owoce morza - jedzenie oczami - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Inną kwestią są media społecznościowe, które popchnęły nas do podglądania: ludzi, trendów, modnych przedmiotów i treści. Kultura wizualna stała się faktem, gdy konsumenci (klienci, szefowie kuchni, właściciele restauracji – niepotrzebne skreślić) zaczęli przeglądać zdjęcia, scrollować, poszukując wyłącznie ładnych talerzy. Czyli hulaj dusza! – składniki nie muszą być dobrane, poddane odpowiedniej obróbce termicznej, byleby były estetyczne? Ja się na to nie godzę. Gotuję dla ludzi, więc smak zawsze będzie dla mnie priorytetem.

Jak wykorzystać jedzenie oczami

Dlatego zadaniem doświadczonych szefów kuchni jest takie przemyślenie talerza, aby smaki się łączyły i tworzyły niesamowite doznania. Świadomy kucharz zasugeruje ekspozycją składników to, w jakiej kolejności klient powinien zjeść całe danie. To zupełnie inna wartość doznań smakowych, wyższa forma foodpairingu. 

Wzorować się na zdjęciach lubią szczególnie młodzi kucharze, którzy nie nabyli jeszcze doświadczenia kulinarnego. Obserwując ich pracę np. podczas konkursów gastronomicznych, zawsze stawiam pytanie o cel: czy po to, by danie ładnie wyglądało, czy aby można się było nim pochwalić? Nieważne, która z odpowiedzi jest prawdziwa, bo niestety w parze idzie zwykle zapominanie o drugiej stronie medalu. To pułapka. Tak łapiemy się we własne sidła.

Wygląd czy smak? Jedzenie oczami to ważny element gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

Złoty środek to podstawa

Jednocześnie patrząc na to, w jakim kierunku idzie technologia, nie zdziwiłbym się, gdyby idea kompaktowego jedzenia pozbawiła nas w przyszłości możliwości kompozycji. Dlatego wielu szefów kuchni już dziś podkreśla, że korzysta z produktów organicznych i bio. Kucharze muszą iść z postępem, powinni znaleźć zdrowy balans. Nie koncentrować się albo na estetyce, albo na smaku. Złoty środek to podstawa!

Nie przekreślajmy też kucharzy, którzy nie mają zdolności artystycznych – niech rozwijają swoje umiejętności! Podglądają, szukają, inspirują, a może odkryją w sobie zdolności artystyczne? Nawet najlepszy smak bez odpowiedniej prezentacji talerza nie osiągnie tego sukcesu. 


Piotr Papież, Szef Kuchni Akademii Kulinarnej Farutex

Autorem felietonu jest Piotr Papież, Szef Kuchni Akademii Kulinarnej Farutex z Krakowa. Felieton ukazał się we wrześniowym wydaniu magazynu „Poradnik Restauratora” z 2018 r.

GastronomiaMedia społecznościoweMenuRestauracja
Udostępnij

Wywiady, felietony

Może Cię też zainteresować

Jakie wino do owoców morza? Przewodnik dla szefów kuchni
07-02-2025
5 pomysłów na Black Friday w gastronomii. Sprawdź!
13-11-2024
Jak przygotować gęś – tradycyjnie czy orientalnie? Trendy na gęsinę w Twoim menu
23-10-2024
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex
  • Kategorie

    • Bez kategorii
    • Gastronomia na bieżąco
    • Karta win
    • Marketing w gastronomii
    • Produkty dla gastronomii
    • Profile kuchni
    • Techniki kulinarne
    • Trendy gastronomiczne
    • Wywiady, felietony
  • Śledź nas w social mediach

  • Bidfood Farutex

    Oferta Bidfood Farutex

    Bidfood Farutex jest ogólnopolskim dostawcą rozwiązań i produktów dla gastronomii. W swojej ofercie posiada 10 tys. produktów polskich i zagranicznych dostawców. Kliknij i sprawdź!



  • Wprowadź swój adres e-mail, aby otrzymywać nasz newsletter!


  • Najnowsze posty

    • Jakie wino do owoców morza? Przewodnik dla szefów kuchni
      07-02-2025
    • 5 pomysłów na Black Friday w gastronomii. Sprawdź!
      13-11-2024
    • Jak przygotować gęś – tradycyjnie czy orientalnie? Trendy na gęsinę w Twoim menu
      23-10-2024
    • Wellbeing w profesjonalnej kuchni – jak dbać o dobrostan pracowników gastronomii
      01-10-2024
  • Przejdź do systemu e-bidfood i poznaj ofertę produktów dla gastronomii - blog gastronomiczny Bidfood Farutex

© Copyright Farutex Sp. z o.o.