Dieta roślinna bije rekordy popularności. Już prawie jedna piąta Polaków to wegetarianie. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej restauracji promuje wegetariańskie jedzenie. Jedną z akcji, która zdobyła świat gastronomii, jest Veganuary. Zobacz, jak promować zdrową dietę w swoim lokalu – nie tylko w styczniu.
Styczeń to czas postanowień. Wielu restauracyjnych gości chce rozpocząć nowy rok ze zdrowymi nawykami. Jednym z najczęstszych celów stawianych sobie przez konsumentów jest rezygnacja z jedzenia mięsa. I w tym momencie do restauracji wkracza ze swoją misją Veganuary.
Spis treści
1. Co to właściwie jest Veganuary?
4. Roślinnie – do syta, bez nudy
Co to właściwie jest Veganuary?
Nazwa „Veganuary” to połączenie słów: wegański (vege) i styczeń (January). Pod taką nazwą funkcjonuje też brytyjska fundacja, która co roku (od 2014) organizuje wyzwanie, propagujące dietę roślinną. Nakłania tym samym konsumentów do życia według zasad diety wegańskiej przez cały styczeń. Po zapisaniu się, uczestnicy akcji otrzymują stałą dawkę motywacji i wskazówki, dzięki którym łatwiej zaadaptują się do nowego sposobu odżywiania. Są to jadłospisy czy przepisy na wegańskie posiłki z listą zakupów.
Pierwszego roku w wyzwaniu wzięło udział niespełna 3,5 tys. osób, a w 2021 r. – już 600 tys., w tym wielu celebrytów, czyniąc tę akcję światowym fenomenem.
Wielu ludzi, zauważając pozytywne zmiany w funkcjonowaniu organizmu i poprawę samopoczucia, postanawia przedłużyć wegański styczeń o kolejne miesiące. Średnio w postanowieniu pozostaje ponad połowa biorących udział w Veganuary ochotników.
Oferujesz w swoim lokalu doskonałe dania kuchni roślinnej? Veganuary to szansa, by skutecznie je wypromować!
Veganuary – cel
Polacy zamawiają coraz więcej dań roślinnych. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie portalu Pyszne.pl – „Polacy o kuchni wegańskiej 2022” – w 2021 r. nasi rodacy zamówili prawie o połowę dań wegetariańskich i wegańskich więcej niż rok wcześniej, a aż 63% Polaków świadomie wybiera z menu dania bez mięsa. Te liczby mówią same za siebie. Wielki boom na kuchnię roślinną to teraźniejszość, ale też najbardziej prawdopodobny scenariusz na najbliższe lata.
Restauratorzy powinni iść z duchem czasów, a przede wszystkim potrzebami gości. To dlatego akcje takie jak Veganuary mają sens, również w lokalach.
Veganuary w restauracji
W ostatnich latach obserwujemy, jak poszerza się oferta wegetariańska w restauracjach. W wielu lokalach (nie tylko tych specjalizujących się w kuchni roślinnej) jest niemal równorzędna z menu zawierającym składniki pochodzenia zwierzęcego. Restauratorzy, reagując na noworoczne postanowienia swoich gości, wprowadzają specjalne karty z atrakcyjnymi, lżejszymi daniami. Ty również możesz podkreślić swoją znajomość najnowszych trendów, poszerzając i udoskonalając dania kuchni roślinnej. Veganuary jest ku temu doskonałą okazją!
Zastanawiasz się, jak wyróżnić dania roślinne w restauracji? Przeczytaj nasz artykuł: „Vegan nie tylko dla wegan. Jak wyróżnić dania wegańskie w menu restauracji?”.
Jak komunikować Veganuary?
Postaw na media społecznościowe! Z początkiem stycznia to właśnie tam rozpoczęły się dyskusje na temat tej inicjatywy. Zorganizuj własne wyzwanie, nawiązujące do popularnego wyzwania. Zaproponuj gościom premiery nowych dań kuchni roślinnej, możesz nawet zorganizować zbieranie punktów za zamówienia dań wegańskich. Veganuary nie musi też kończyć się w styczniu! Zaangażuj swoich gości i bawiąc się wraz z nimi, promuj swoją restaurację. Publikuj w social mediach porady i ciekawostki dotyczące kuchni wegańskiej. Przyciągaj nowych gości, kreując przyjazny weganom i wegetarianom wizerunek restauracji.
Roślinnie – do syta, bez nudy
Polacy postrzegają kuchnię roślinną nie tylko jako modę, ale coraz wyraźniej dostrzegają też jej aspekt zdrowotny. Cenią ją za różnorodność i głęboki smak. Już jakiś czas temu restauracyjni goście przekonali się, że dania wegańskie to nie tylko lekkie (często niewystarczająco sycące) sałatki. Dania roślinne mogą i, jak najlepiej widać w wielu restauracjach, są niezwykle pożywne. Warto podkreślać ten fakt! To z pewnością przekona nieprzekonanych do spożywania większej ilości warzyw i owoców.
Wśród sycących dań roślinnych, które idealnie wpiszą się w koncepcje Veganuary są np. burgery w wersji wegańskiej, makarony z sosami grzybowymi, gołąbki z kaszą i pieczarkami, strudle, tarty z warzywami, falafel, kremowe zupy. Warto przy tym wykorzystywać również wegańskie odpowiedniki popularnych składników. Możliwości są nieograniczone, a wegańskie potrawy, przez to, że są bardzo sycące, pokochają nawet zagorzali mięsożercy! Udowadniaj gościom, że świat warzyw i owoców to bogactwo smaków, ale też sprawdzony sposób na głód.
Wszystkie produkty do wegańskich (i nie tylko) dań do swojej restauracji znajdziesz w naszym systemie e-bidfood.pl.