Święta, święta i… lockdown. To z jego powodu tradycyjne Boże Narodzenie, które znamy przecież najlepiej, musi zaczekać. Pora więc na akcję-reakcję! Jak przetrwać Boże Narodzenie w pandemii, gdy stacjonarna gastronomia jest ciągle zamknięta?
Tegoroczna sytuacja epidemiczna zmusiła nas wszystkich do zmiany utartych schematów. Obecnie liczy się nie tylko przygotowanie świetnego menu, ale znalezienie sposobu na dotarcie do dotychczasowych gości, którzy, niestety, zgodnie z obecnymi przepisami nie będą mogli wychodzić podczas świąt z domu w większych grupach. Boże Narodzenie będzie więc bardziej skoncentrowane na najbliższej rodzinie, czyli domowych przyjęciach, a większe spotkania najpewniej odbędą się online.
Jak więc poradzić sobie w gastronomii, gdy święta za pasem, a lockdown cały czas trwa? Oto nasze podpowiedzi na Boże Narodzenie w pandemii.
Spis treści
- Weź udział w akcji „Zamów na święta”
- Inspiruj i daj się zainspirować
- Prezenty a Boże Narodzenie w pandemii
- Gotowy koncept na Boże Narodzenie w pandemii
- Pomyśl o tych, którzy chcą pomagać
Weź udział w akcji „Zamów na święta”
Catering świąteczny to oczywiście pierwszy pomysł, który przychodzi do głowy. Jak się do niego przygotować, przeczytasz w tekście „Eventowy catering świąteczny – czas start! Przygotuj się do sezonu”. Jeśli masz już gotową ofertę, pora na jej wypromowanie.
Chcesz zrobić to bezpłatnie i skutecznie? Koniecznie zapisz się do bazy Zamównaświęta.pl – to ogólnopolska wyszukiwarka firm, które oferują catering na wyjątkowe okazje, jak święta Bożego Narodzenia, sylwester czy karnawał. Dopisanie się do bazy jest całkowicie bezkosztowe. Wystarczy, że wypełnisz formularz i klikniesz „Prześlij”.
Inspiruj i daj się zainspirować
Przed pandemią rosła popularność zimowych wakacji w tropikach lub ciekawych turystycznie miejscach Polski. Jednak ograniczenie ruchu turystycznego i obawa przed zarażeniem się wirusem skłoniła konsumentów do zmiany planów.
Pokaż swoim gościom, jak przynieść do domu wspomnienia z dalekich krajów i doznania z profesjonalnej kuchni. Skup się nie tylko na ofercie świątecznej, ale również daniach i napojach inspirowanych światowymi smakami. Z pewnością sprawdzą się propozycje gotowych zestawów potraw do wyserwowania w domu.
Prezenty a Boże Narodzenie w pandemii
Każdy lubi dostawać prezenty – a okres świąteczny jest ku temu najlepszym czasem. Dodaj je do swojego menu w grudniu. Nie mówimy o niczym kosztownym: możesz przygotować np. autorskie mieszanki orzechów, czekoladę, herbatę, kilka pierników albo kawałek ciasta.
Prezenty możesz również wykorzystać jako nośniki kart podarunkowych lub pozostawić jako drobne podziękowania dla stałych klientów lub osób składających większe zamówienia. A może specjalny bon rabatowy o konkretnej wysokości na styczeń 2021 roku będzie hitem?
Myśląc o prezentach, nie zapomnij zachęcić klientów do kupienia vouchera jako świątecznego podarku. W darmowym programie Canva możesz przygotować nie tylko menu, ale także zaproszenia na deser i kawę, kolację we dwoje lub duży obiad do rodziny.
Gotowy koncept na Boże Narodzenie w pandemii
Niektóre tradycje świąteczne, od kolędowania i oświetlania domów po odliczanie do Nowego Roku, były obchodzone w większym gronie. W obecnej sytuacji zachowania świątecznego dystansu potrzeba nie lada wyobraźni i odważnych pomysłów, by przystosować się do nowej rzeczywistości. Warto więc promować gotowe koncepty – dostarczane pod same drzwi.
Pomyśl o przygotowaniu wstępnie zapakowanych boxów tematycznych, np. na kolędowanie, na ubieranie choinki, na dekorowanie domu. Takie boxy mogą zawierać bezpiecznie zapakowane smakołyki i napoje, którymi można się cieszyć podczas świętowania w domu.
Twoja restauracja jest zaprzyjaźniona z inną? Zorganizuj wspólne gotowanie szefów kuchni i udostępnij nagranie live na swoim Facebooku. Opowiedz o różnych trikach związanych z wigilijnymi daniami (np. sposób na rozpuszczenie się ości w karpiu). Zaproponuj nietypowe przepisy, np. na nietuzinkowe pierogi z kaszą i suszem owocowym wzbogaconym makiem i miodem czy uszka z cienkich plastrów buraka zblanszowanych w wodzie z octem jabłkowym, kapustą kiszoną ugotowaną w syropie prostym z rodzynkami i grzybami. Tematem na czasie z pewnością może być wegański garmaż świąteczny. Sprawdź:
Pomyśl o tych, którzy chcą pomagać
Wspominając o gotowych konceptach, nie możemy pominąć jednego aspektu świąt: pomocy innym. Z pewnością wielu z Twoich gości pomaga swoim bliskim, którzy w czasie pandemii potrzebują wsparcia. Dary żywnościowe to nie tylko sposób na to, aby odciążyć zmęczonych gotowaniem bliskich, ale także podanie ręki tym, którzy nie wychodzą zbyt wiele z domu, np. osób starszych. Może warto z myślą o takich osobach przygotować całe menu lub chociaż boxy?
Podsumowując: specjalną ofertę świąteczną przygotowuje zapewne każdy lokal gastronomiczny – tym bardziej trzeba się więc wyróżnić. Swoje propozycje publikuj w social mediach, na stronie www; kontaktuj się ze swoimi gośćmi przez fanpejdż, wchodź z nimi w interakcje! Możesz skorzystać ze skrzynki odbiorczej na Facebooku i napisać do wszystkich osób, które kiedykolwiek się z Tobą kontaktowały, miłą wiadomość ze świątecznymi pozdrowieniami. Nie musisz oczywiście wprowadzać wszystkich powyższych pomysłów na raz. Testuj, sprawdzaj, pytaj, rozmawiaj – i działaj!