Bezpieczeństwo przede wszystkim! Zwłaszcza, jeśli chodzi o bezpieczeństwo żywności i ograniczenie ryzyka zarażenia koronawirusem Twoich pracowników i klientów. Kluczem jest odpowiednia dezynfekcja w gastronomii. Tylko jak się za nią zabrać?
W maju 2020 r., gdy gastronomia ponownie się otworzyła, cały rynek stanął przed olbrzymim wyzwaniem: zadbać o bezpieczeństwo i komfort zarówno gości, jak i pracowników. Kluczowe stały się więc odpowiednie metody czyszczenia, mycia i dezynfekcji w gastronomii, zapewnienie specjalistycznych produktów chemii profesjonalnej i środków ochrony osobistej.
Chcesz wiedzieć, jak utrzymać czystość i higienę w swoim lokalu? Poznaj kilka najważniejszych zasad.
Spis treści
- O sposobie mycia i dezynfekcji
- Dezynfekcja w gastronomii – płyny, żele i mydła
- Harmonogram na widoku
- Dezynfekcja w gastronomii – ręce
O sposobie mycia i dezynfekcji
Utrzymanie czystości i higieny w lokalu gastronomicznym zależy od trzech prostych procesów: czyszczenia, mycia i dezynfekcji. Czyszczenie to etap wstępny, który polega na usunięciu powierzchownych zanieczyszczeń (np. zamieceniu podłogi). Mycie przeprowadza się zwykle na mokro przy pomocy specjalistycznego środka. Umytą powierzchnię należy spłukać i zdezynfekować środkiem przeciw drobnoustrojom – bakteriom, wirusom i grzybom. Tyle w teorii.
Dopiero praktyka pokazuje, jak skomplikowane potrafią być to procesy. W planach masz doraźną dezynfekcję? Przetarcie stołu odpowiednim płynem gotowym do użycia zajmie Ci pewnie kilka minut. Chcesz wyczyścić bardziej zabrudzoną powierzchnię lub taką, która narażona jest na nieustanną „wizytę” bakterii i wirusów? Koniecznie zwróć uwagę na czas działania środka i zawarte w nim składniki aktywne oraz czy środek należy odpowiednio rozcieńczyć. W tym przypadku sięgnij po produkty o szerokim spektrum działania, niszczące zarówno bakterie, wirusy, jak i grzyby i zarodniki.
Zwróć też uwagę na lodówkę i wszelkie kuchenne powierzchnie mające kontakt np. z surowym mięsem. W dobie koronawirusa czyść jeszcze dokładniej i regularniej niż zwykle!
Dezynfekcja w gastronomii – płyny, żele i mydła
Wróćmy jednak do środków do czyszczenia, mycia i dezynfekcji. Ich wybór będzie oczywiście zależał od powierzchni, którą chcesz umyć: czy jest to stół, na którym spożywa się posiłki, blat roboczy, podłoga w toalecie, a może klamki w drzwiach zewnętrznych.
We wszystkich przypadkach sprawdzą się takie środki, które są wydajne, łatwe w użyciu oraz bezpieczne dla ludzi i środowiska. Powinny działać na wielu płaszczyznach, począwszy od eliminacji bakterii, poprzez grzyby i wirusy. Sięgnij więc po płyny przeznaczone do konkretnych gastronomicznych powierzchni: podłóg, grilli i piekarników, naczyń, szyb, mebli czy stali nierdzewnej, które zostały zweryfikowane pod kątem wymogów prawnych, decyzji i pozwoleń na udostępnienie na rynku i stosowanie preparatu biobójczego.
Nie zapomnij o preparatach, które służą do dezynfekcji rąk i powierzchni urządzeń mających kontakt z żywnością. Te środki dezynfekująco-myjące, które mogą mieć kontakt z żywnością, muszą być zastosowane zgodnie z zaleceniami producenta i spłukane bieżącą wodą (by usunąć pozostałości środków powierzchniowo-czynnych). Tylko w ten sposób nie wejdą w reakcję z jedzeniem.
Dobrym rozwiązaniem będzie wybór produktów gotowych do użycia. Gotowe środki chemiczne eliminują dodatkową pracę i ryzyko przygotowania niewłaściwego stężenia płynu. Mają praktyczne opakowania bezpieczne do magazynowania i wygodne w użyciu: kanistry, butelki ze spryskiwaczem, buteleczki i saszetki.
Harmonogram na widoku
Utrzymanie czystości lokalu gastronomicznego to zadanie niezbędne do funkcjonowania systemu HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points – analiza zagrożeń i krytyczne punkty kontroli) – jest stałe, regularne i przede wszystkim wymaga nieustannego monitorowania. Poza tym poprawna i skuteczna dezynfekcja w gastronomii nie tylko wpływa na bezpieczeństwo Twoich gości, ale świadczy też o jakości lokalu.
Przygotuj więc czytelny harmonogram sprzątania i wyraźnie go wyeksponuj, aby pokazać gościom, że regularnie i często dezynfekujesz pomieszczenie. Do tej pory sprzątanie w obecności gości nie było zbyt pożądane. W dobie COVID-19 klienci będą spokojniejsi, widząc, że obsługa dba o czystość np. klamek i stołów (możesz też pokazać im ten proces w mediach społecznościowych).
Ze względu na to, że wiele wirusów, w tym koronawirus, potrafi przetrwać w środowisku nawet kilka dni, wszelkie powierzchnie wspólne należy potraktować środkami przeciwdrobnoustrojowymi – o tym mówią też wytyczne Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób). Preparaty muszą bowiem zabijać niebezpieczne drobnoustroje (w tym bakterie i wirusy), ale jednocześnie nie wpływać na serwowaną żywność.
Dlatego powierzchnie, z którymi stykają się klienci, dezynfekuj tak często, jak to możliwe. Szczególną uwagę poświęć na takie elementy, jak:
- stoły i krzesła,
- klamki i drzwi,
- windy, poręcze, włączniki światła, uchwyty,
- umywalki i toalety,
- kuchenki, lodówki, chłodnie,
- blaty robocze i zlewy,
- dozowniki, m.in. serwetek, płynów.
Dezynfekcja w gastronomii – ręce
Na koniec – pamiętaj, że to do właściciela lokalu należy obowiązek zapewnienia pracownikom rękawiczek lub płynów do dezynfekcji rąk. Niezależnie od rodzaju zatrudnienia! Kelnerzy i obsługa, która ma bezpośredni kontakt z gośćmi, powinni też dodatkowo nosić maseczki.
Dla gości warto postawić profesjonalny dozownik do dezynfekcji rąk. Najlepiej, aby dozownik z płynem znalazł się przy wejściu, w obszarze sali jadalnej (przy kasie lub punkcie składania zamówień) oraz przy wyjściu z toalet.