Posiadanie konta w serwisie społecznościowym to dzisiaj niemal must-have każdego lokalu gastronomicznego. Zastanawiasz się, jak promować restaurację na Instagramie? Jak w każdym biznesie – najważniejsze są pomysł i wykonanie. Czas, start!
1 miliard – tylu użytkowników zarejestrowało się do dzisiaj w Instagramie. Mało? Weź pod uwagę, że serwis obchodził w październiku 2020 roku… 10. urodziny. Czym więc przyciąga do siebie Instagram?
Z wszystkich mediów społecznościowych jest tym, które najbardziej urzeka wyglądem – wodzi na pokuszenie fotografiami codzienności, jedzenia, z podróży… Jeśli więc chcesz być częścią tego świata, zastanów się, jak promować restaurację na Instagramie.
Na pytanie „jak promować restaurację na Instagramie” odpowiadasz: „gdy będę mieć ładne zdjęcie, to wrzucę post”? Takie podejście na 100% nie zadziała. Planowanie, planowanie i jeszcze raz planowanie! To jest klucz. Jeśli chcesz, aby Twoi goście zaglądali na Twój profil na Instagramie, zadbaj o dobrą treść, systematyczność postowania i spójność materiałów.
Spis treści
- Co postować na Instagramie?
- Jak często postować na Instagramie?
- Jak promować restaurację na Instagramie?
Co postować na Instagramie
Pomysły mogą narodzić się wszędzie. Przemyśl, co wyróżnia Twój lokal, jakie specjały możesz zaoferować swoim gościom. Zależy Ci, aby pokazywać lunch dnia, czy może wolisz pokazywać hity swojego menu? Wolisz zdjęcia czy filmy? Odpowiadając na te pytania, będziesz w stanie stworzyć plan publikacji postów. Spisz wszystkie swoje pomysły, przeanalizuj działania konkurencji. Pomyśl, jakie są Twoje słabe i mocne strony?
Pamiętaj też, aby zwracać się do swoich gości, odpowiadać na ich pytania w komentarzach i wiadomościach prywatnych. Z rozmów mogą zrodzić się kolejne posty! Zachęcaj swoich gości do fotografowania siebie i potraw na swoich kanałach oraz oznaczania Twojego profilu. Nie wahaj się śledzić, kto zagląda na Twój profil, kto komentuje i co go interesuje. Aktywność Twoich gości na kanałach społecznościowych może pomóc Ci w zrozumieniu ich profilu.
Warto też przejrzeć kalendarz świąt – tych mniej typowych lub zwariowanych. Niech goście widzą, że chcesz być blisko nich i potrafisz otworzyć się nawet na najbardziej zaskakujące święta.
Jeśli jesteś w kontakcie ze swoimi gośćmi, poproś ich o informację zwrotną. O czym chcą być informowani? W jaki sposób? Może cotygodniowy post z menu lunchowym będzie strzałem w dziesiątkę? Nie bój się pytać!
Jak często postować na Instagramie
Zastanów się, jak często chcesz postować. Jeden raz dziennie, trzy razy w tygodniu? Skorzystaj ze statystyk konta, aby ustalić, która godzina publikacji będzie dla Ciebie odpowiednia. Plan publikacji postów pomoże Ci utrzymać stałą komunikację z gośćmi.
Rozgranicz też treści, które planujesz publikować jako regularne posty i jako InstaStories (formy graficzne, która ukazują się użytkownikowi w formie kilkusekundowych postów, znikających po 24 godz.). Warto rozdzielać te kanały w ramach jednego profilu tak, aby Twój gość chciał pozostać z Tobą dłużej.
Jeśli Twój plan postów uwzględnia promocje związane z ogólnopolskimi świętami, takimi jak Boże Narodzenie, Wielkanoc czy początek wakacji, przygotuj nie jeden, a kilka postów na ten temat – w ten sposób zapadniesz klientom w pamięć. Tylko pamiętaj, że co za dużo, to niezdrowo! Więcej wcale nie oznacza lepiej. W dobie ogromnej ilości bodźców z mediów społecznościowych goście nie chcą być zarzucani treściami z jednego źródła. Minimalizm nie jest zły!
Jak promować restaurację na Instagramie
Skoro mamy już „co” i „kiedy”, przyszedł czas na „jak”, czyli nasz gwóźdź programu. Na początek przeanalizuj konta marek na Instagramie, które wzbudzają Twój zachwyt. Zastanów się, jaki mają pomysł na siebie, w jaki sposób go realizują. Wybierają jeden filtr? Zdecydowały się na publikowanie zdjęć robionych w podobnym świetle? Zainspiruj się!
Zapisz sobie wszystkie „za” i „przeciw”, jednocześnie analizując swój lokal. Czy Twoja zastawa będzie dobrze wyglądała na zdjęciach? Czy jesteś w stanie wygospodarować miejsce (kawałek blatu, stołu), w którym z powodzeniem sfotografujesz swoje dania? Nie bój się korzystać z wielu źródeł inspiracji, jednocześnie rezygnując z wrzucenia zdjęć „z internetu”. To najgorsze rozwiązanie – w ten sposób nie tylko nie prezentujesz gościom swojego lokalu, ale też udowadniasz, że nie masz w swojej ofercie ciekawych dań, skoro sięgasz po fotografie z Google. Pozostając przy temacie wyszukiwarki Google, koniecznie zawczasu załóż tam wizytówkę (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).
Nie bój się też pokazywać ludzi: swoich pracowników i swoich klientów. Zdjęcia od kuchni, uśmiechnięci goście, kucharze czy kelnerzy z pewnością zachęcą do odwiedzenia lokalu.
Jeszcze zastanawiasz się nad tym, czy i jak promować restaurację na Instagramie? Zostawiamy Cię więc z wypowiedzią Piotra Papieża, Szefa Kuchni Akademii Kulinarnej Farutex, który w felietonie dla „Poradnika Restauratora” opowiedział o tym, dlaczego wygląd potrawy potrafi przesądzić o wyborze restauracji.
Smak powinien być najważniejszy, choć… coś, co nie jest estetycznie podane, nie będzie dobrze smakowało. Nie bez kozery mówi się, że jemy oczami. Nie można więc umniejszać znaczenia stylistyki talerza. To bardzo istotna część dania, która ma wpływ na jego smak. Potrawa musi być piękna, kolorowa, schludnie i czysto zaserwowana.