Menu restauracji to więcej niż lista produktów okraszona cenami. Menu jest najlepszą wizytówką i jednocześnie potężnym narzędziem marketingowym – musi więc być dobrze zaprojektowane i solidnie przemyślane. Jak je przygotować, aby przyciągało wzrok i odpowiadało konceptowi restauracji?
Jakościowe menu, które będzie przyciągało klientów – to marzenie każdego właściciela lokalu gastronomicznego. Czy nie chcesz stworzyć czegoś prostego, ale jednocześnie fascynującego? Dobre menu restauracji zredukuje Twoje koszty i będzie znacznie wpływało na jakość wydawanych dań, dlatego musisz je dobrze zaplanować.
Od czego zacząć? Oto kilka naszych podpowiedzi.
Spis treści
Co zawrzeć w menu restauracji?
Sercem każdego menu jest oczywiście jego treść. Kreując dania, pozwól sobie puścić wodze wyobraźni, ale nie zapomnij o potrzebach swoich klientów. Wybierz kilka opcji wegetariańskich, wegańskich i niskokalorycznych, nie zapomnij ustalić także kilku dań dla młodszych klientów. Staraj się unikać schematów – zaproponuj dzieciakom coś więcej niż zupę pomidorową i nuggetsy z kurczaka.
Dobrym rozwiązaniem może być opcja zaserwowania dania z głównej karty w zmniejszonej porcji. W ten sposób dań dla dorosłych będą mogły skosztować również młodsi klienci.
Masz już ustalone dania, pora na opisanie ich w menu. Trzymaj się prostej zasady: krócej = lepiej. Nie rozwijaj poetyckich fraz (które święciły swoje triumfy w latach 90.) – nawet krótki opis jest w stanie zainteresować Twojego odbiorcę, jeśli dobrze dobierzesz słowa! Pamiętaj, że menu powinno być zrozumiałe, a nie skomplikowane.
Wygląd to podstawa
Słowem-kluczem jest tu spójność. Jeśli Twoja restauracja ma już zaprojektowane logo i ustaloną kolorystykę (np. pomieszczenia), wykorzystaj je w projekcie. Dobrze, aby Twoje menu zawierało kilka nawiązań do lokalu. Znaczenie mają nawet takie drobne elementy, jak wybór czcionki czy ilustracji. Pamiętaj tylko, aby nie decydować się na zbyt skomplikowaną lub zbyt małą czcionkę – w ten sposób utrudnisz swoim gościom przeczytanie jadłospisu.
Nie bój się też czerpać z wizerunku marki. Prowadzisz restaurację z włoską kuchnią, amerykańską, a może azjatycką? Oddaj to na menu! W projekcie możesz wkomponować motywy graficzne oddające kuchnie tych krajów, ich specjały kulinarne, a nawet popkulturowe nawiązania. Pobaw się koncepcją!
Menu sezonowe
Zaprojektuj menu sezonowe na specjalne okazje. Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc, wakacje, dzień matki, a może halloween? Dodatkowa karta lub po prostu wkładka będzie mile widziana przez Twoich klientów. Do święta dopasuj zarówno interesujące dania (np. foccacię z okazji dnia taty), napoje (również bezalkoholowe), jak i ceny. Rozwiniesz w ten sposób swoją standardową kartę i pokażesz swoim klientom, że zależy Ci na ich dobrym samopoczuciu.