Szykuje się rządowe wsparcie dla branży horeca – w związku z kryzysem wywołanym pandemią. Tarcza dla gastronomii ma objąć wszystkie lokale, które dotknęły obostrzenia. Co zawiera się w zapowiedzianej tarczy? Sprawdzamy.
W nowelizacji ustawy „epidemicznej”, która ukazała się wieczorem 2 listopada 2020 r., pojawił się nowy zapis: gastronomia będzie zamknięta stacjonarnie do odwołania. Oznacza to, że jedyną formą prowadzenia działalności jest sprzedaż jedzenia na wynos i w dowozie. Dlatego rząd przygotował specjalny pakiet wsparcia dla firm o nazwie Tarcza Finansowa PFR 2.0 i chce przeznaczyć ok. 35-40 mld zł.
Według początkowych doniesień magazynu „Business Insider”, Polski Fundusz Rozwoju miał wspomóc przedsiębiorców, opłacając im po części koszty stałe prowadzenia działalności (jeśli dana firma wykazałaby, że rok do roku jej przychody w wyniku restrykcji spadły o 30 proc., to Fundusz bezzwrotnie mógłby pokryć do 70 proc. takich kosztów). Jaki kształt ma ostateczna przyjęta przez Sejm tarcza 2.0?
Tarcza dla gastronomii 2.0 – co zawiera?
Według zapewnień rządu przedsiębiorcy będą mogli liczyć na kilka rodzajów wsparcia:
- zwolnienie ze składek ZUS za listopad 2020 r. – w przypadku uzyskania przychodu w listopadzie niższego o 40% rok do roku;
- świadczenie postojowe za listopad 2020 r. – w przypadku uzyskania przychodu w październiku lub listopadzie niższego o 40% rok do roku;
- dotację w wysokości 5 tys. zł – w przypadku uzyskania przychodu w październiku lub listopadzie 2020 r. niższego o 40% rok do roku.
Dodatkowo pracodawcy z branży gastronomicznej będą mieli odroczoną płatność zaliczek na PIT pobranych od ich pracowników. Wpłata zaliczek za październik, listopad i grudzień zostanie przesunięta o pół roku.
Z zaproponowanych wiosną rozwiązań (dofinansowania do wynagrodzeń, mikropożyczek i postojowego) będą mogły też skorzystać firmy, które wiosną nie spełniły warunków, a dopiero teraz odczuły pogorszenie sytuacji gospodarczej. Mają na to czas do 30 czerwca 2021.
Jak pisze Gazeta Prawna, ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek za listopad 2020 r. skorzysta szacunkowo ok. 173 tys. przedsiębiorców, co pozwoli im zatrzymać łącznie prawie 530 mln zł. Propozycja polegająca na wprowadzeniu jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego obejmie ok. 146 tys. przedsiębiorców, co powinno przełożyć się na bezpośrednie wsparcie finansowe w łącznej kwocie ok. 305 mln zł.
Co dalej ze wsparciem dla branży?
Jak widać powyżej, przedstawione do tej pory rozwiązania dotyczą najbliższych miesięcy. Jest jednak szansa, jak zapewnia rząd, że wsparcie zostanie przedłużone o kolejne miesiące.
Jak wylicza Rzeczpospolita, w zakres pomocy wchodzą obecnie następujące PKD:
- 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany
- 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
- 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
- 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne
- 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne
- 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych
- 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
- 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów
- 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego
- 79.11.A Działalność agentów turystycznych
- 79.11.B Działalność pośredników turystycznych
- 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki
- 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
- 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej
- 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
- 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
Niestety, na tej liście brakuje branży cateringowej.
Jeśli już dziś masz dodatkowe pytania, jesteśmy tu dla Ciebie! Skontaktuj się z nami, pomożemy znaleźć kreatywny i szybki plan działania dla Twojej restauracji. Sprawdź nasze dotychczasowe artykuły:
- sześć pomysłów na lockdown, w których dzielimy się sposobami na zwiększenie przychodów lokalu gastronomicznego;
- podpowiedzi, jak promować własną markę na Facebooku, aby zwiększyć ruch na stronie, a także zwiększyć ilość zamówień;
- krótki poradnik delivery – czyli wszystkie podstawowe informacje, które pomogą Ci wystartować z dowozami.