W dobie koronawirusa wszystkie wydarzenia – również festiwale kulinarne – szukają swojego miejsca online. I choć wydawać by się to mogło niemożliwe, organizatorom udaje się przyciągnąć wielu gości. Poznaj przykłady z rynku, które były strzałem w dziesiątkę.
Wszelkie wydarzenia i festiwale kulinarne w Polsce na czas koronawirusa zostały zawieszone. Nie odbywają się targi gastronomiczne, dni miast, zjazdy food trucków ani nocne markety. Jednak znalazło się sporo organizatorów, którzy nie opuszczają tarczy i tworzą festiwale kulinarne online. Czy to się udaje? Oczywiście!
Co ważne – na festiwale kulinarne online nie można patrzeć tylko jak na odpowiedź na koronawirusa. To mocno rozwijający się trend na całym świecie. Przyjrzyj się wspólnie z nami polskim i zagranicznym przykładom na to, że gastronomiczne działania online mają sens!
Spis treści
- Festiwale kulinarne online w Polsce
- Festiwale kulinarne online za granicą
- Chcesz dołączyć do festiwalu kulinarnego? Przygotuj się!
- Kulinaria online – również w formie warsztatów
Festiwale kulinarne online w Polsce
W Łodzi od początku pandemii odbyło się już kilka festiwali kulinarnych online: Ramen Festival, Jemy w Domu Burger Fest, Jemy w Łodzi Pizza Fest. W czym tkwi ich sukces?
– Kluczem jest ciekawa oferta ograniczona czasowo. Bardziej chodzi o pomysł niż o cenę. Podczas naszych pierwszych pandemicznych festiwali ustalałyśmy kwotę 25 zł za jedno danie, ale potem zrezygnowałyśmy z tego warunku. Atrakcyjny przekaz jest tym najważniejszym czynnikiem, który przyciąga gości. Łodzianie chcą poczuć choć namiastkę wyjścia do restauracji, więc różne ceny są tego odzwierciedleniem – opowiada Izabella Borowska, współautorka bloga Jemy w Łodzi i organizatorka wyżej wymienionych wydarzeń.
Podobne inicjatywy podejmowano w różnych miastach: w Poznaniu odbywała się wizerunkowa akcja #GastroPoznanRazem, w Warszawie „Kino ze smakiem” w ramach azjatyckiego festiwalu filmowego „Pięć Smaków”, a w Zielonej Górze Festiwal Jedzenia.
Jednak festiwale gastronomiczne działają nie tylko lokalnie. „Podano do domu”: pod tym hasłem odbywał się Delivery Week, czyli ogólnopolski festiwal gastronomiczny. Szefowie kuchni mieli przygotować dwudaniowe menu w festiwalowej cenie 39 zł. – Scena restauracyjna przeżywa teraz najtrudniejsze chwile. Doświadczenie restauracyjne do domu to sposób, w jaki możesz pomóc restauracjom przetrwać! – reklamowali na swojej stronie organizatorzy wydarzenia. Efekt? Podczas pierwszej edycji Delivery Week 150 restauracji biorących udział w wydarzeniu przyciągnęło blisko 11 tys. gości.
Festiwale kulinarne online za granicą
Trend gastronomiczny na festiwale kulinarne online dotyczy absolutnie całego świata. W lipcu 2020 roku w Londynie odbywał się „The Great Feast of London”, czyli festiwal, który – jak pisali jego organizatorzy – miał połączyć „cyfrowe i fizyczne” doświadczenia gastronomiczne. O festiwalowe jedzenie zatroszczyły się najlepsze londyńskie restauracje, m.in. Snackbar, Patty & Bun czy Kricket. Szefowie kuchni przygotowali dwa rodzaje „doświadczeń”: gotowe dania i zestawy produktów z przepisami do pokazów gotowania online. Dodatkowo wydarzenie miało element charytatywny. Za każdy zamówiony posiłek w ramach festiwalu organizatorzy fundowali jeden posiłek dla potrzebujących.
Również w Wielkiej Brytanii odbył się Food & Drink Festival. Festiwal oferował całą gamę produktów spożywczych i napojów: dań gotowych, przekąsek czy słodkich smakołyków. Wystarczyło kliknąć w link przy ofercie umieszczonej na stronie www, aby dowiedzieć się więcej i – oczywiście – kupić.
Jednak nie tylko kraje zachodnie organizują festiwale kulinarne. W styczniu 2020 r. w Nepalu odbył się Foodmandu Online Food Festival. Organizatorzy zaprosili do udziału 30 restauracji serwujących różnorodne dania. Co ciekawe, elementem festiwalu były mobilne gry, rzeczywistość rozszerzona oraz oczywiście promocje.
Chcesz dołączyć do festiwalu kulinarnego? Przygotuj się!
Żeby wziąć udział w festiwalu kulinarnym, wystarczy się tylko zgłosić – często nie wiążą się z tym żadne opłaty. Tak jest np. podczas Pizza Festival, który odbywa się na terenie woj. lubelskiego. Zaproszone do udziału pizzerie, restauracje czy bary przygotowują pizzę za 25 zł i wypełniają formularz zgłoszeniowy.
Jak jednak przekonać gości, żeby wzięli udział w wydarzeniu i zamówili festiwalowe danie? W jaki sposób przygotować danie, aby siedzący przed ekranem telefonu lub monitora konsument wyobraził sobie smak w internecie?
Odpowiedź pewnie nie będzie zaskoczeniem: sprzedają apetyczne i dobrej jakości zdjęcia. Do ich zrobienia można wykorzystać telefon. Jest jednak jeszcze jeden element, na który zwraca uwagę Izabella Borowska:
– Otwierając pudełko z jedzeniem, klient powinien zobaczyć takie samo danie, jakie widnieje na zdjęciu promocyjnym. Koniecznie trzeba więc sprawdzić, jak dana potrawa sprawdzi się w wynosie. Czasami lepiej zrezygnować z jednego składnika lub zamienić na inny, aby uzyskać o niebo lepszy efekt – mówi Borowska.
Powiedzmy, że na pizzy ma się pojawić rukola. Zamiast kłaść ją na pizzy i zamknąć w pudełku na wynos, lepiej przełożyć ją do osobnego pojemnika i tak zaserwować klientowi.
– W ten sposób można choć trochę odtworzyć doświadczenie restauracyjne w domu. Czasami warto zrobić krok w tył i zaserwować danie bez fajerwerków, by zadowolić gościa i zachęcić go do kolejnego zamówienia – dodaje Borowska.
Kulinaria online – również w formie warsztatów
Działania online nie muszą ograniczać się jedynie do wzięcia udziału w dużych wydarzeniach kulinarnych. Możesz też zorganizować własne warsztaty online. Najprostszym sposobem będzie skorzystanie z możliwości mediów społecznościowych, np. organizując relację na żywo w postaci wspólnego gotowania.
Jeśli jednak masz rozbudowaną bazę informacji na temat swoich gości i odpowiednie zgody marketingowe, pomyśl o sprzedaży wejściówek na wydarzenia online. To nie tylko podniesie Twoją sprzedaż, ale wpłynie również na wizerunek Twojej marki.
Jak rozreklamować swoje wydarzenie? Jak wspomnieliśmy wyżej, przywiąż dużą wagę do zdjęć i pomyśl o niestandardowych działaniach. Dobrym rozwiązaniem będą np. ciekawe Insta Stories. Nakręć filmik, pokaż swoich ludzi i restaurację od kuchni. Opowiedz o sobie i swoim menu więcej, aby ułatwić gościom podjęcie decyzji. Powodzenia!