Trendy gastronomiczne (i nie tylko) mają to do siebie, że zmieniają się dynamicznie. Jedne zostają z nami na dłużej, inne pojawiają się, by zaraz zniknąć. Jak za tym wszystkim nadążyć i wiedzieć, które z nich są nadal aktualne? Przeczytaj artykuł.
Trendy gastronomiczne, szczególnie teraz, w trudnych czasach pandemicznych, są pomocnym narzędziem dla pracowników branży horeca, którzy chcą jak najtrafniej określić priorytety i wyznaczyć kierunek swojej codziennej pracy. A obserwacja zmieniających się potrzeb gości oraz topowych produktów ma znaczenie – zawsze bowiem motywuje do rozwoju.
Spis treści
Trendy gastronomiczne, czyli siedem trendów głównych
Trendy gastronomiczne, czyli siedem trendów głównych
Są trendy, które po prostu trzeba znać! Dlaczego? Oczekiwania klientów ulegają zmianom – warto za nimi podążać, by móc zaproponować gościom to, co ich przyciągnie. Właśnie dlatego, we współpracy z ekspertami – szefami kuchni, restauratorami, właścicielami biznesów gastronomicznych – przygotowaliśmy trendbook horeca 2022. Możesz otrzymać go bezpłatnie, zapisując się do newslettera.
A jakie kierunki warto obrać w przyszłym roku? Oto kilka z nich.
Sezonowość
To, co powtarza się w wypowiedziach szefów kuchni i spekulacjach na temat trendów na najbliższy czas to sezonowość. Konsumenci czują, że najlepsza dla ich zdrowia jest współpraca z naturą, funkcjonowanie według kalendarza sezonowości. Produkty sezonowe są najbogatsze w składniki odżywcze, a przy tym wyróżniają się pełnym smakiem.
Sezonowość to ukłon w stronę restauracyjnego gościa i jego potrzeb. Stawiając na takie produkty, podkreślamy naszą troskę o urozmaicone, jakościowe menu. Wykorzystaj zatem kartę rotacyjną. Zimą urozmaicaj dania cytrusami, korzennymi przyprawami, cynamonem, wiosną stawiaj na nowalijki, latem na świeże owoce, a jesienią na dania z jabłkiem, gruszką czy dynią.
Nostalgia
W trudnych chwilach ludzie wracają do tradycyjnych, znanych smaków. W naszym mózgu występuje silny związek między zapachami, smakami i pamięcią. To, co znane, daje poczucie bezpieczeństwa. Pandemia uruchomiła ten właśnie mechanizm w świadomości konsumentów. Miesiące spędzone w zamknięciu sprawiły, że ludzie wrócili do dawnych, stosowanych w domach rodzinnych przepisów, docenili kunszt takiego jedzenia. I tego też poszukują w restauracjach.
Potrzebujesz inspiracji przy wprowadzaniu nostalgii do restauracji? Przeczytaj nasz artykuł: „Placki w menu – wprowadź element nostalgii do restauracji”.
Fuzja smaków
Polskie kulinaria i nurty napływające ze światowych kuchni wzajemnie się przenikają, tworzą ciekawe połączenia. W ostatnich latach kuchnie azjatyckie (i nie tylko) wywarły duży wpływ na rodzimą gastronomię. Konsumenci są wciąż ciekawi nowych, egzotycznych smaków, jednocześnie tęsknią za tradycyjnymi potrawami, które znają z dzieciństwa. Dlatego kuchnie świata będą się łączyć, tworząc barwne, ciekawe kompozycje.
Chcesz wiedzieć jakie? Dowiedz się więcej z naszego trendbooka.
Dieta planetarna
Założeniem tej diety jest troska o środowisko naturalne i planetę. Dodatkowo taki sposób żywienia wpływa na dobre samopoczucie oraz przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym. Świeże warzywa (szczególnie rośliny strączkowe), owoce, orzechy, nasiona, tłuszcze i napoje roślinne – to produkty wpisujące się w ideę diety planetarnej, a co za tym idzie – w trendy. To z kolei powinno się przekładać na zmiany w menu.
Minimalizm
Przyszedł czas na krótsze menu – potwierdzają to najnowsze trendy! Wiele restauracji na całym świecie zawęziło swoje karty wraz z nadejściem pandemii. Okazało się jednak, że proste menu doskonale zdaje egzamin i ma szansę zagościć w restauracjach na dłużej. Redukcja nie oznacza jednak utraty jakości. Wręcz przeciwnie! Minimalizm na pierwszym miejscu stawia najlepsze, wartościowe składniki. I to takiego minimalizmu oczekują goście!
Jakość
Jest ona wyznacznikiem kulinarnych wyborów na każdym etapie: ekologiczne produkty, sezonowe warzywa i owoce, certyfikowane mięso – wyliczać można długo. W wyniku pandemii wielu gości rozpoczęło swoją przygodę z gotowaniem. Co za tym idzie, większą uwagę przykładają do jakości składników. Tego samego będą oczekiwali od restauracji. Własne wypieki, rzemieślnicze produkty – tym wyróżniaj swoją kuchnię.
O mąkach idealnych do jakościowych wypieków przeczytasz w tekście „Włoska mąka nie tylko we włoskiej kuchni. Kompleksowy przewodnik po mąkach”.
Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój w branży gastronomicznej to już nie tylko moda, ale konieczność. Co więcej, rozsądne gospodarowanie może znacząco obniżyć koszty prowadzenia biznesu.
Jako społeczeństwo jesteśmy coraz bardziej wyczuleni na to, co służy zdrowiu, równowadze i harmonijnemu rozwojowi. Konsumenci dokonują zrównoważonych wyborów – również w kwestii jedzenia poza domem. Preferują miejsca, które podejmują konkretne działania. Doceniają lokale, które umożliwiają im np. picie wody z kranu lub pakują niezjedzone dania na wynos. A to dopiero początek…
Ściśle z tym trendem łączy się kolejny, dobrze znany: zero waste. Przeczytaj więcej na ten temat w artykule „Zero waste: pomysły na inspiracje kulinarne w gastronomii.”
To tylko niektóre z dziesiątek trendów, które dla Ciebie przygotowaliśmy. Dostęp do wszystkich otrzymasz, pobierając nasz bezpłatny trendbook. Zdobędziesz w ten sposób informacje na temat trendów w zakresie: warzyw i owoców, kuchni wegetariańskiej i wegańskiej, kuchni śródziemnomorskiej, mięsa, sushi i kuchni azjatyckich, cateringów, non food, win i alkoholi mocnych, jak również e-commerce i komunikacji marketingowej. Dodatkowo poznasz opinie ekspertów z branży horeca o tym, co ich zdaniem, czeka gastronomię w przyszłym roku.