W dobie koronawirusa wszystkie wydarzenia – również festiwale kulinarne – szukają swojego miejsca online. I choć wydawać by się to mogło niemożliwe, organizatorom udaje się przyciągnąć wielu gości. Poznaj przykłady z rynku, które były strzałem w dziesiątkę.
Wszelkie wydarzenia i festiwale kulinarne w Polsce na czas koronawirusa zostały zawieszone. Nie odbywają się targi gastronomiczne, dni miast, zjazdy food trucków ani nocne markety. Jednak znalazło się sporo organizatorów, którzy nie opuszczają tarczy i tworzą festiwale kulinarne online. Czy to się udaje? Oczywiście!
Co ważne – na festiwale kulinarne online nie można patrzeć tylko jak na odpowiedź na koronawirusa. To mocno rozwijający się trend na całym świecie. Przyjrzyj się wspólnie z nami polskim i zagranicznym przykładom na to, że gastronomiczne działania online mają sens!
Spis treści
- Festiwale kulinarne online w Polsce
- Festiwale kulinarne online za granicą
- Chcesz dołączyć do festiwalu kulinarnego? Przygotuj się!
- Kulinaria online – również w formie warsztatów
Festiwale kulinarne online w Polsce
W Łodzi od początku pandemii odbyło się już kilka festiwali kulinarnych online: Ramen Festival, Jemy w Domu Burger Fest, Jemy w Łodzi Pizza Fest. W czym tkwi ich sukces?
– Kluczem jest ciekawa oferta ograniczona czasowo. Bardziej chodzi o pomysł niż o cenę. Podczas naszych pierwszych pandemicznych festiwali ustalałyśmy kwotę 25 zł za jedno danie, ale potem zrezygnowałyśmy z tego warunku. Atrakcyjny przekaz jest tym najważniejszym czynnikiem, który przyciąga gości. Łodzianie chcą poczuć choć namiastkę wyjścia do restauracji, więc różne ceny są tego odzwierciedleniem – opowiada Izabella Borowska, współautorka bloga Jemy w Łodzi i organizatorka wyżej wymienionych wydarzeń.
Podobne inicjatywy podejmowano w różnych miastach: w Poznaniu odbywała się wizerunkowa akcja #GastroPoznanRazem, w Warszawie „Kino ze smakiem” w ramach azjatyckiego festiwalu filmowego „Pięć Smaków”, a w Zielonej Górze Festiwal Jedzenia.
Jednak festiwale gastronomiczne działają nie tylko lokalnie. „Podano do domu”: pod tym hasłem odbywał się Delivery Week, czyli ogólnopolski festiwal gastronomiczny. Szefowie kuchni mieli przygotować dwudaniowe menu w festiwalowej cenie 39 zł. – Scena restauracyjna przeżywa teraz najtrudniejsze chwile. Doświadczenie restauracyjne do domu to sposób, w jaki możesz pomóc restauracjom przetrwać! – reklamowali na swojej stronie organizatorzy wydarzenia. Efekt? Podczas pierwszej edycji Delivery Week 150 restauracji biorących udział w wydarzeniu przyciągnęło blisko 11 tys. gości.
![Festiwale kulinarne online - blog gastronomiczny Bidfood Farutex](https://blog.bidfood.pl/wp-content/uploads/2020/09/Kanapki-wynos-dostawa-zdrowie-Foodiesfeed-1024x683.jpg)
Festiwale kulinarne online za granicą
Trend gastronomiczny na festiwale kulinarne online dotyczy absolutnie całego świata. W lipcu 2020 roku w Londynie odbywał się „The Great Feast of London”, czyli festiwal, który – jak pisali jego organizatorzy – miał połączyć „cyfrowe i fizyczne” doświadczenia gastronomiczne. O festiwalowe jedzenie zatroszczyły się najlepsze londyńskie restauracje, m.in. Snackbar, Patty & Bun czy Kricket. Szefowie kuchni przygotowali dwa rodzaje „doświadczeń”: gotowe dania i zestawy produktów z przepisami do pokazów gotowania online. Dodatkowo wydarzenie miało element charytatywny. Za każdy zamówiony posiłek w ramach festiwalu organizatorzy fundowali jeden posiłek dla potrzebujących.
Również w Wielkiej Brytanii odbył się Food & Drink Festival. Festiwal oferował całą gamę produktów spożywczych i napojów: dań gotowych, przekąsek czy słodkich smakołyków. Wystarczyło kliknąć w link przy ofercie umieszczonej na stronie www, aby dowiedzieć się więcej i – oczywiście – kupić.
Jednak nie tylko kraje zachodnie organizują festiwale kulinarne. W styczniu 2020 r. w Nepalu odbył się Foodmandu Online Food Festival. Organizatorzy zaprosili do udziału 30 restauracji serwujących różnorodne dania. Co ciekawe, elementem festiwalu były mobilne gry, rzeczywistość rozszerzona oraz oczywiście promocje.
![Dania na wynos](https://blog.bidfood.pl/wp-content/uploads/2020/11/Dania-na-wynos-salatka-opakowania-lyzka-Adobe-Stock-1024x672.jpeg)
Chcesz dołączyć do festiwalu kulinarnego? Przygotuj się!
Żeby wziąć udział w festiwalu kulinarnym, wystarczy się tylko zgłosić – często nie wiążą się z tym żadne opłaty. Tak jest np. podczas Pizza Festival, który odbywa się na terenie woj. lubelskiego. Zaproszone do udziału pizzerie, restauracje czy bary przygotowują pizzę za 25 zł i wypełniają formularz zgłoszeniowy.
Jak jednak przekonać gości, żeby wzięli udział w wydarzeniu i zamówili festiwalowe danie? W jaki sposób przygotować danie, aby siedzący przed ekranem telefonu lub monitora konsument wyobraził sobie smak w internecie?
Odpowiedź pewnie nie będzie zaskoczeniem: sprzedają apetyczne i dobrej jakości zdjęcia. Do ich zrobienia można wykorzystać telefon. Jest jednak jeszcze jeden element, na który zwraca uwagę Izabella Borowska:
– Otwierając pudełko z jedzeniem, klient powinien zobaczyć takie samo danie, jakie widnieje na zdjęciu promocyjnym. Koniecznie trzeba więc sprawdzić, jak dana potrawa sprawdzi się w wynosie. Czasami lepiej zrezygnować z jednego składnika lub zamienić na inny, aby uzyskać o niebo lepszy efekt – mówi Borowska.
Powiedzmy, że na pizzy ma się pojawić rukola. Zamiast kłaść ją na pizzy i zamknąć w pudełku na wynos, lepiej przełożyć ją do osobnego pojemnika i tak zaserwować klientowi.
– W ten sposób można choć trochę odtworzyć doświadczenie restauracyjne w domu. Czasami warto zrobić krok w tył i zaserwować danie bez fajerwerków, by zadowolić gościa i zachęcić go do kolejnego zamówienia – dodaje Borowska.
![Jak promować restaurację na Facebooku - blog gastronomiczny Bidfood Farutex](https://blog.bidfood.pl/wp-content/uploads/2020/10/Zdjecie-telefon-jedzenie-menu-Unsplash-1024x683.jpg)
Kulinaria online – również w formie warsztatów
Działania online nie muszą ograniczać się jedynie do wzięcia udziału w dużych wydarzeniach kulinarnych. Możesz też zorganizować własne warsztaty online. Najprostszym sposobem będzie skorzystanie z możliwości mediów społecznościowych, np. organizując relację na żywo w postaci wspólnego gotowania.
Jeśli jednak masz rozbudowaną bazę informacji na temat swoich gości i odpowiednie zgody marketingowe, pomyśl o sprzedaży wejściówek na wydarzenia online. To nie tylko podniesie Twoją sprzedaż, ale wpłynie również na wizerunek Twojej marki.
Jak rozreklamować swoje wydarzenie? Jak wspomnieliśmy wyżej, przywiąż dużą wagę do zdjęć i pomyśl o niestandardowych działaniach. Dobrym rozwiązaniem będą np. ciekawe Insta Stories. Nakręć filmik, pokaż swoich ludzi i restaurację od kuchni. Opowiedz o sobie i swoim menu więcej, aby ułatwić gościom podjęcie decyzji. Powodzenia!