Zastanawiasz się, jak otworzyć małą restaurację i nie wiesz, od czego zacząć? Zacznij od tych czterech zasad. Nawet jeśli postawisz na mniejszy lokal, to będziesz w stanie wypracować zysk!
W porównaniu do większych lokali i krajowych sieci małe restauracje mają swoje nieodzowne plusy. Przytulna i przyjemna atmosfera, mniejszy kapitał potrzebny na start, mniejsze koszty bieżącej konserwacji czy mediów to tylko część z nich. Zatem jak otworzyć małą restaurację? Oto recepta w czterech krokach.
Spis treści
- Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja!
- Mała restauracja, mała przestrzeń
- Jak otworzyć małą restaurację, czyli biznesplan is the king
- Promocja, ach to ty!
Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja!
Znalezienie odpowiedniego miejsca nigdy nie jest prostym zadaniem – tym bardziej w przypadku, jeśli planujesz otworzyć małą restaurację. Lokalizacja jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na jego popularność wśród gości. Restauracja znajduje się blisko traktów pieszych? Czy tuż obok lub niedaleko można znaleźć miejsca parkingowe? A może do budynku prowadzą schody albo podjazd, a może lokal znajduje się na piętrze? Przeanalizuj wszystkie „za” i „przeciw” (chociaż jak udowadnia restauracja Vegan’s Prague, można z sukcesem otworzyć niedużą restaurację na trzecim piętrze XVI-wiecznej kamienicy w centrum miasta).
Ważna jest też odpowiednia przestrzeń. Jeśli chcesz otworzyć restaurację w starym budynku, np. postindustrialnym pomieszczeniu w byłej fabryce, upewnij się, że dostępne są wszystkie potrzebne instalacje, np. pod piec do gastronomii. Nie każdy budynek będzie dostosowany do wymagań gastronomicznych.
Mała restauracja, mała przestrzeń
Małe restauracje przyciągają przyjemną atmosferą, idealną np. na nieduże przyjęcia rodzinne. Jednocześnie są jednak wyzwaniem logistycznym dla właściciela. Nie da się bowiem umieścić dużej liczby krzeseł i stołów, a zagracenie przestrzeni będzie problematyczne dla Twojego zespołu (trudno cieszyć się posiłkiem, jeśli kelner chcąc obsłużyć stolik obok, zbliża się na minimalną odległość od Twojego talerza…).
Zastanów się więc nad dobrym rozplanowaniem. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby przygotować projekt wnętrza, skorzystaj z usług profesjonalisty.
Pamiętaj też o szczegółach. Czy stoliki w Twojej restauracji będzie można przesunąć w razie rezerwacji lokalu na małe przyjęcie? A może w Twoim mieście istnieje podobny lokal, który będzie konkurował z tobą o tych samych klientów? I czy jest szansa na przygotowanie klimatycznego ogródka restauracyjnego?
Jak otworzyć małą restaurację, czyli biznesplan is the king
Wydatków nie da się zaplanować bez solidnego biznesplanu. Zastanów się, w jaki sposób pozyskać i wydać swoje fundusze, aby nie zatracić się na etapie dostosowywania lokalu do potrzeb restauracji. Spisz wszystkie najważniejsze informacje: początkowy budżet, oczekiwane zyski i możliwe straty, koszty pracownicze, wydatki operacyjne, potrzebne pozwolenia, dostosowanie lokalu do obowiązujących przepisów etc.
To jest też moment na to, aby poważnie zastanowić się nad wyborem profesjonalnego dostawcy. Stałość asortymentu, dostawy na czas i pomoc w prowadzeniu biznesu są na wagę złota. Bidfood Farutex pomoże Ci rozwinąć biznes gastronomiczny na wielu polach – również za sprawą profesjonalnego systemu do zamówień online.
Promocja, ach to ty!
W XXI wieku nie można się bez niej obejść. Wszelkiego rodzaju potykacze, ulotki, spoty radiowe i telewizyjne w mediach lokalnych będą dobrym pomysłem, ale w ten sposób nie sprawdzisz dokładnie, do ilu i jakich osób dotarła Twoja reklama. Przesiądź się więc na nowsze platformy reklamowe – takie jak media społecznościowe. Odpowiednio promowane konto na Instagramie czy Facebooku może przynieść Ci sporo profitów. Nie zapomnij też założyć wizytówki Google swojego lokalu. Kierowcy samochodów będą Ci wdzięczni!
Nie zakładaj od razu, że klienci, którzy postanowili odwiedzić Twój lokal chwilę po otwarciu, zostaną z Tobą na zawsze. Postaraj się przyciągnąć ich różnymi sposobami, np. zmieniając menu, dostarczając swoje dania w dostawie lub śledząc trendy i wprowadzając je w życie (jak foccacia stylizowana na obraz).
Podsumowując: nie każda świetna na pierwszy rzut oka lokalizacja będzie strzałem w dziesiątkę. Może się zdarzyć, że mała restauracja w świetnym miejscu, obok sporego traktu pieszego, będzie dużym niewypałem. Dlatego warto zrobić porządną analizę i przemyśleć dobrze swój koncept. To on będzie bronił Twojego biznesu!