Chcesz pokazać w swoich social mediach dania serwowane na wynos w menu lunchowym? A może wprowadzasz nowość do swojej karty? Pomogą Ci ładne zdjęcia jedzenia. Dowiedz się, jak je zrobić!
Piękne zdjęcia jedzenia to istota nie tylko Instagrama. Fotografia kulinarna pomoże Ci wypromować restaurację we wszystkich social mediach i dobrze zaprezentować gastronomiczną markę. Przeczytaj nasze podpowiedzi.
Spis treści
- Sprzęt do robienia zdjęć
- Światło a zdjęcia jedzenia
- Naczynia i dodatki na zdjęciu
- Kadr
- Kompozycja
- Food styling, czyli kolorowe zdjęcia jedzenia
Sprzęt do robienia zdjęć
TAK: Sprzęt o wysokich parametrach obiektywu, którym potrafisz się posługiwać.
NIE: Sprzęt, który jest „pod ręką” i w trybie automatycznym.
Zdjęcia jedzenia raczej rób aparatem fotograficznym – telefon wykorzystaj do Stories na Instagramie lub krótkich filmów na Facebooka. Chyba że masz telefon najnowszej generacji, który znacznie wyprzedza możliwości Twojego aparatu fotograficznego. Posiadasz oba urządzenia i nie wiesz, na co się zdecydować? Zrób zdjęcia tego samego dania minuta po minucie i porównaj efekty.
Niezależnie od tego, które urządzenie wybierzesz, dobrze poznaj jego możliwości. I zrezygnuj z trybu automatycznego! Tzw. automat w aparacie nie pozwoli Ci skontrolować ustawień, a więc zdjęcia jedzenia będą niejako dziełem przypadku. Jak w takich warunkach stworzyć sesję kilku dań? To niemal niemożliwe.
Światło a zdjęcia jedzenia
TAK: Rób zdjęcia w naturalnym świetle dziennym.
NIE: Zrezygnuj z robienia zdjęć w świetle sztucznym, np. pod lampą w kuchni z żarówką LED, oraz w pełnym słońcu.
Światło naturalne powoduje, że dania wychodzą apetycznie i wielowymiarowo, a nie płasko. Poszukaj w swoim lokalu miejsc, w których kadr będzie wyglądał najlepiej, a danie będzie dobrze doświetlone. Zorientuj się również, o której godzinie wpada najwięcej światła – i wtedy zaplanuj swoją minisesję! Unikaj pełnego słońca, ponieważ wtedy zdjęcia jedzenia zyskują niepotrzebne, ostre cienie.
Naczynia i dodatki na zdjęciu
TAK: Pasujące do dania – kolorystycznie i stylistycznie.
NIE: Wzięte z przypadku, ukruszone lub zarysowane.
Wydawać by się mogło, że to dość oczywista kwestia, jednak przyjrzyjmy się jej bliżej. Nie musisz zawsze decydować się na jednorodną kolekcję naczyń na swoich zdjęciach jedzenia ani na jednolity kolor. Możesz bawić się wzorami i kształtami – byleby pasowały do Twojej kompozycji kolorystycznej (o której nieco dalej).
Podobnie jest z dodatkami. Robisz zdjęcie pizzy? Możesz dorzucić do kadru nóż do krojenia pizzy. A może przed Twoim obiektywem stoi piękny makaron? Dobrze będą wyglądać dopasowane kolorystycznie sztućce. Z pewnością masz dookoła siebie wiele przedmiotów, które możesz z powodzeniem wykorzystać. Fotografia kulinarna kocha dodatki!
Kadr
TAK: Zwróć uwagę na wszystkie elementy zdjęcia, przemyśl kompozycję.
NIE: Unikaj robienia zdjęć na szybko i bez przemyślenia całości.
Podstawową zasadą dobrej kompozycji jest tzw. trójpodział. Wyobraź sobie, że Twoje zdjęcie przecinają po dwie linie poziomo i pionowo w równej odległości od siebie. I właśnie na skrzyżowaniu tych linii (czyli w tzw. czterech mocnych punktach kadru) warto prezentować swój gwóźdź programu. Oczywiście dobrym pomysłem będą także zdjęcia tworzone centralnie.
Po zrobieniu zdjęcia spójrz na całość kadru. Czy nie ma czegoś niepotrzebnego w tle? Czy aby na pewno wszystkie użyte materiały wyglądają dobrze (nie ma zagniecionego obrusu, sztućców z zaciekami)? To bardzo ważne dla ogólnego odbioru fotografii i jej apetyczności.
Kompozycja
TAK: Potrawy na talerzach lub w pojemnikach powinny być zaprezentowane w taki sam sposób, w jakim zostaną przygotowane dla Twoich gości.
NIE: „Podrasowujesz” zdjęcia, dodając produkty nie znajdujące się w oryginalnym przepisie.
Gdy wiernie odzwierciedlasz na zdjęciu potrawę, którą potem zobaczy Twój gość, nie musisz się martwić o negatywne opinie. I vice versa: pamiętaj, aby dostarczać dania w takiej formie, w jakiej prezentujesz na swojej stronie. Jeśli goście będą chcieli zrobić im zdjęcie, to takie fotografie najpewniej trafią do recenzji na Facebooku lub w Google Moja Firma. Warto starać się więc o wygląd!
Food styling, czyli kolorowe zdjęcia jedzenia
TAK: Kolorowe dania, które przykuwają wzrok piękną kompozycją barw.
NIE: Kolorowe dania, które prezentują niemal wszystkie możliwe kolory.
Zapewne obiło Ci się kiedyś o uszy określenie „koło barw”. Każdy kolor ma przynajmniej dwa odpowiadające mu kolory umieszczone na kole w równych odstępach. I te zależności wykorzystaj w komponowaniu dania! W ramach małej ściągi możesz skorzystać z aplikacji na smartfon, np. „Color harmony” (Android) lub „Colour Wheel” (Android i iOS).