Zainteresowanie food truckami rośnie z każdym rokiem. W połowie 2021 r. liczba zarejestrowanych food trucków w Polsce wyniosła ponad 4 tys. i stale rośnie. Powiedzieć, że to trend, to jak nie powiedzieć nic. Food trucki tworzą i – z dużym prawdopodobieństwem tworzyć będą – rzeczywistość gastronomiczną w Polsce. Poznaj najciekawsze pomysły na food trucki ze świata.
Spis treści
1. Korzyści z prowadzenia food trucka
3. A czego w food trucku robić nie można?
Food trucki często traktowane są przez osoby chcące rozpocząć przygodę z gastronomią jako opcja na próbę, wstęp do prowadzenia lokalu stacjonarnego. Niektórzy przedsiębiorcy widzą w food trucku swój docelowy biznes. Często też osoby prowadzące działalność gastronomiczną, np. cateringi, inwestują w food trucka, szukając dodatkowego źródła dochodu. I każdy z tych powodów jest słuszny, jeśli spojrzy się na wciąż rosnącą popularność mobilnej gastronomii.
Korzyści z prowadzenia food trucków
Dlaczego warto otworzyć food trucka?
Jest wiele korzyści przemawiających za takim rozwiązaniem. Wśród najczęściej wymienianych są:
- Stosunkowo niskie koszty uruchomienia.
- Możliwość ustawienia food trucka na popularnych imprezach, festynach, festiwalach, co wpływa na zyski.
- Food truck to żywa reklama – jeśli przykuwa uwagę wyglądem, z pewnością zostanie zapamiętany.
- Możliwość parowania z innymi źródłami przychodów, takimi jak lokale stacjonarne lub catering.
- Łatwa skalowalność biznesu w innych lokalizacjach czy miastach poprzez zakup dodatkowych wozów.
- Food truck daje wolność, niezależność, bezpośredni kontakt z klientem. W standardowej restauracyjnej kuchni niemożliwe jest prowadzenie rozmów z gośćmi podczas przyrządzania posiłków. Można zatem powiedzieć, że food truck to także styl życia.
Dobry pomysł na food trucka
Właściciele food trucków zachwycają swoją kreatywnością. Poznaj różne pomysły na food trucki – te sprawdzone i powielane, ale i oryginalne.
- Food truck z kuchnią roślinną
To rozwiązanie bardzo nawiązujące do trendów. Kuchnia wegetariańska i wegańska cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Co więcej, w badaniach przeprowadzonych w 2021 r. 56% ankietowanych polskich konsumentów przyznało, że sięga po dania kuchni roślinnej w miarę regularnie, ale tylko 2% z tej grupy określiło siebie jako osoby będące na diecie roślinnej.
Po dania wegetariańskie czy wegańskie sięgają zatem wszyscy – również osoby jedzące na co dzień mięso, dlatego taki food truck z pewnością znajdzie grupę swoich odbiorców.
- Food truck ze zdrową żywnością
Food trucki ze zdrową żywnością to wciąż nowość na polskim rynku, choć badania wyraźnie wskazują, że trend zdrowego żywienia rośnie w siłę. Food trucki nie muszą serwować fast foodów. Wręcz przeciwnie, warto sięgać po zdrowe rozwiązania: sałatki, kanapki z jakościowego pieczywa, soki warzywne lub owocowe – wszystko, co ze zdrowiem się kojarzy.
- Food truck z lodami
To klasyk. Food truck z lodami to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych opcji. Wcale nie muszą być to tradycyjne lody gałkowe czy włoskie. Możliwości jest o wiele więcej: lody rzemieślnicze, chipwich (czyli lód serwowany pomiędzy ciastkami) lub lodowe, tęczowe tacos. Inspiracje możesz czerpać np. z profilu sweetrolledtacos na Instagramie.
- Food truck z owocami morza
Kuchnia śródziemnomorska jest jedną z ulubionych wśród polskich konsumentów, dlatego food truck o takim profilu wydaje się być dobrym pomysłem. Ofertę owoców morza możesz wzbogacić o dania rybne. Tego typu food trucki są popularne szczególnie w regionach przybrzeżnych. Serwują kanapki z rybą, makarony z owocami morza, rybę z frytkami.
- Klasyk. Burgery z food trucka
Tych food trucków jest wiele – również na polskim rynku. Zaczęły się nawet specjalizować, np. w burgerach roślinnych. W przypadku mobilnej burgerowni warto się wyróżnić, np. oryginalnymi dodatkami do burgerów czy sposobem serwowania dania.
- Food truck z pierogami
Pierogi to polska duma narodowa. Pierogarnie powstają jak grzyby po deszczu. Dlaczego więc nie otworzyć food trucka z tymi specjałami? Podobnie jak w przypadku innych profili – tu też liczy się pomysł. Obok klasycznych pierogów z serem, kapustą i grzybami warto postawić na oryginalne, niecodzienne wersje tego dania, jak chociażby pierogi czekoladowe z farszem kokosowym, z krewetkami i mozzarellą, kaszą gryczaną czy z nadzieniem o smaku truflowym.
A może postawisz na pierogi w azjatyckim stylu: gyoza lub wonton?
- Food truck z zupami
W okolicach biurowców, uczelni food truck z zupami to strzał w dziesiątkę. Kilka rodzajów zup w różnych odsłonach – wegetariańskich, ale i z mięsem to wygodny i pożywny lunch dla studentów i pracowników.
- Food truck z pieczywem
Czasami proste rozwiązania są najlepsze. Food truck ze świeżym pieczywem, kanapkami, drożdżówkami, bagietkami, rogalami… po prostu piekarnia na kółkach!
- Food trucka z regionalnymi smakołykami
To idealny pomysł na food trucka, szczególnie w miastach turystycznych. Regionalne smaki są często tym, czego szukają odwiedzający. Przykładami takich regionalnych pomysłów na food trucki mogą być Sichlańskie Pierogi Jagnięce, które w swojej ofercie posiadały pierogi z jagnięciną, bryndzą, a także moskole (placki na bazie ziemniaków) oraz zupy z hałuskami. Innym przykładem takiego food trucka jest Taki Myk serwujące regionalne przysmaki prosto z Lublina. W ich krótkim menu znajdują się przede wszystkim sodziaki, czyli tamtejsze chlebki z różnymi dodatkami.
- Food truck pełen tacosów
Tacosy to wygodna przekąska – wręcz stworzona do serwowania z food trucka. Tacos, quesadilla czy burrito w wersji mięsnej lub wege stworzą krótkie i apetyczne menu dla tego biznesu.
- Orientalny food truck
A może food truck z Pad Thai? To danie można przecież serwować w różnych odsłonach: z kurczakiem, wieprzowiną, krewetkami, tofu. Poza tym jest symbolem azjatyckiego street foodu, a polska ulica z każdym rokiem coraz bardziej rozkochuje się w daniach orientalnych.
- Sushi w wersji street food
Obecnie wyjście na sushi staje się tak powszechne jak spotkanie przy pizzy. Popularność sushi barów – również tych w formie food trucków – ciągle rośnie i wszystko wskazuje na to, że przyszły rok jeszcze bardziej spopularyzuje ten japoński przysmak w naszym kraju. Szczególnie warto zainteresować się sushi wege.
- Food truck – sałatki i surówki
Food truck ze zdrową żywnością, różnego rodzaju sałatkami to pomysł wpisujący się w trend żywienia dla zdrowia oraz diety roślinnej. W menu możesz umieścić dania na bazie bardzo modnych ostatnio kiszonek czy kimchi.
- Kawa z food trucka
Food trucki z kawą sprawdzą się na obszarach o dużym porannym ruchu pieszych oraz dzielnicach biznesowych. Taki food truck to jeden z najprostszych pomysłów na biznes tego typu, a chętni na poranną kawę, którą można zabrać ze sobą w drodze do pracy, zawsze się znajdą.
- Food truck z pączkami / babeczkami
Pączki czy muffiny (również te w mniej kalorycznym wydaniu) są szczególnie popularne w godzinach śniadaniowych, w punktach o dużym natężeniu porannego ruchu. Jednak food truck z takimi słodkimi przekąskami sprawdzi się na wszelkiego rodzaju imprezach masowych i wszędzie tam, gdzie pojawiają się rodziny z dziećmi.
- Food truck z hot dogami / frytkami
Prosta, niezwykle popularna propozycja, ale czasami nie trzeba szukać daleko, by odgadnąć preferencje klientów. A dobrze przygotowane, smaczne hot dogi i frytki znajdą swoich miłośników. Tym bardziej, że frytki niejedno mają imię.
- Barbecue food truck
Kanapki z grillowaną wieprzowiną, kurczakiem, szaszłyki, żeberka, a do tego frytki lub sałatka – dla wielu klientów to przepis na udany lunch. Nie od dziś wiadomo, że grillowanie to narodowy sport Polaków, zatem miejsca serwujące doskonałe dania z grilla z pewnością znajdą swoich zwolenników.
- Food truck 100% wołowiny
A może food truck z pastrami? Ta część klientów, która ceni sobie mięsne specjały, chętniej sięgnie po sprawdzone, jakościowe produkty – a wołowina z pewnego źródła takim składnikiem dań niewątpliwie jest.
- Pizza food truck
Food truck to dobry pomysł, by sprzedawać pizzę, np. w kawałkach. Ten włoski specjał uwielbiają konsumenci od Bałtyku po Tatry, jest też wygodny do zapakowania i zjedzenia w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię.
- Food truck z serem
Możesz poszukać niszy wśród food trucków. Jeśli chcesz serwować oryginalne, ciekawe dania, wybierz jako motyw przewodni… ser. Pomyśl o serze grillowanym, smażonych paluszkach serowych, serowych frytkach, zapiekankach z różnymi rodzajami sera czy serowych tostach.
- Food truck z kanapkami
Mobilny bar kanapkowy może zaoferować klientom bardzo różnorodne menu. Kanapki tradycyjne, na ciepło, z mięsem, w wersji wege (np. z grillowanymi warzywami) – ważne, by było kolorowo i różnorodnie.
- Food truck z gotowymi zestawami obiadowymi
Taki food truck może serwować tradycyjne zestawy (zupa i drugie danie) i np. jeden wybrany smak kompotu. Tak, kompotu. To nawiązanie do trendów, które rozwinęły się podczas pandemii: nostalgii i powrotu do tradycyjnych, domowych smaków. Taki food truck to dobry pomysł na reklamę i pomnażanie zysków dla firm cateringowych.
- Dania inne niż wszystkie, czyli food truck w wersji fusion
Możesz też postawić na kuchnię fusion i oryginalne połączenia, jak np. hot dogi z owocami morza, koreańskie burrito BBQ czy sushi burgery.
Na rynku funkcjonuje też wiele food trucków, które nie ograniczają się do jednego typu dań, a serwują różnorodne potrawy.
A czego w food trucku robić nie można?
Zasady te jasno określa sanepid. W mobilnej gastronomii zabronione jest przygotowywanie żywności od zera, obieranie i krojenie warzyw. Dlatego też wydawane w food truckach dania powstawać muszą z gotowych półproduktów – gotowych do użycia warzyw, mięsa, owoców morza lub muszą być one odpowiednio przygotowane w lokalu stacjonarnym.
W food trucku nie można też przechowywać razem mięsa gotowanego, pieczonego, surowego. Żywność nie może też znajdować się w zasięgu osób postronnych.
Gdzie postawić food trucka?
Wydawać by się mogło, że food trucka można postawić praktycznie wszędzie. Jednak niestety nie w każdym miejscu można prowadzić legalnie taką działalność. Warto skupić się na tych lokalizacjach:
– imprezy masowe – zloty, festyny, koncerty. Żeby food truck mógł uczestniczyć w takim wydarzeniu, trzeba zgłosić się do jego organizatora i spełnić podane przez niego wymagania. Takie imprezy odbywają się w różnych porach roku, wysoki sezon to jednak miesiące od maja do października – wtedy też można liczyć na najwyższe zyski. Dobrą wiadomością jest też to, że różnego rodzaju imprezy plenerowe organizowane są w dużych miastach, ale też mniejszych miejscowościach, zatem możliwości do zarobku nie zabraknie.
– centrum miasta – to dość kłopotliwe, gdyż najpierw należy postarać się od odpowiednią zgodę. Jednak jeżeli uda się ją zdobyć, warto umiejscowić swojego food trucka w okolicy biurowców, gdzie przeważającą część klientów stanowić będą ich pracownicy, którzy w czasie przerwy na lunch poszukują miejsc ze smacznymi posiłkami. Najlepiej już na etapie tworzenia biznesplanu dokładnie sprawdzić najatrakcyjniejsze lokalizacje w mieście – takie, przez które przewijają się turyści, studenci, pracownicy.
– food truck na łonie natury – nad jeziorem, w okolicy parku czy punktów rekreacyjnych. Odpoczynek na świeżym powietrzu sprzyja działalności food trucków.
Promocja food trucka
Klientami food trucków są zazwyczaj ludzie młodzi. Dlatego należy zacząć od atrakcyjnego wyglądu food trucka. Im bardziej oldschoolowy, interesujący wygląd swojej mobilnej gastronomii uzyskasz, tym lepiej. Koniczna jest też chwytliwa nazwa. Chcąc dotrzeć do grupy docelowej, warto prowadzić konta w social mediach: na Facebooku, na Instagramie czy TikToku. Dokumentuj trasę food trucka, opowiadaj o nowościach w menu, dodawaj relacje z pracy.
W naszym nowoczesnym systemie e-bidfood.pl szybko, wygodnie i o każdej porze zamówisz wszystko to, co przy prowadzeniu food trucka (ale nie tylko) jest potrzebne. W ofercie Bidfood Farutex znajdziesz gotowe produkty: obrane warzywa pakowane próżniowo, myte sałaty, gotowe burgery – zarówno mięsne, jak i wegańskie i dużo więcej.