Powiedzieć, że w dobie pandemii trudno jest przewidzieć trendy gastronomiczne 2021, to nie powiedzieć nic. Kto wie, czym zaskoczy nas kolejnych 365 dni? Zebraliśmy typowania analityków branży na przyszły rok.
Rok 2020 jak żaden inny wywrócił trendy gastronomiczne do góry nogami. Ze względu na ciągle niepewną sytuację pandemiczną, przewidywania dotyczące konceptów, smaków i dań, które będą święciły triumfy w przyszłym roku, są jedynie ostrożnymi szacunkami. Na jakie więc trendy gastronomiczne 2021 wskazują eksperci branży? Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy najważniejsze przewidywania analityków na przyszły rok.
Spis treści
- Ghost kitchen
- Catering na wirtualne przyjęcia
- Wirtualne degustacje winiarskie
- Trendy gastronomiczne 2021: kreatywne bazy koktajlowe
- Jedzenie odpowiada zdrowemu stylowi życia
- Wegańskie trendy gastronomiczne 2021
- Jadalne talerze, sztućce, kubki
- Trendy gastronomiczne 2021: być blisko dzięki mediom społecznościowym
Ghost kitchen
W pierwszej fazie pandemii w USA ghost kitchens zostały okrzyknięte ratunkiem dla branży. Czy na naszych oczach rodzi się rewolucja w profesjonalnej kuchni? Niewykluczone.
Ghost kitchen, zwane też kuchniami wirtualnymi czy cloud kitchen, są punktami gastronomicznymi, które oferują jedynie jedzenie na wynos z dostawą do domu, nie posiadając żadnych miejsc do siedzenia. Zwykle w takich punktach zamówienia składa się przez internet, a same kuchnie specjalizują się w jednym profilu. Myślisz o otwarciu takiego biznesu? W tekście o cloud kitchen zebraliśmy dla Ciebie wszystkie za i przeciw – przeczytaj.
Catering na wirtualne przyjęcia
Obawa przed wirusem i krajowe zakazy skłoniły Polaków do zmiany planów dotyczących większych spotkań. Na fali tych społecznych zmian coraz modniejsza staje się organizacja rodzinnych i towarzyskich spotkań online. A żadne takie spotkanie nie obędzie się bez pysznego jedzenia.
Chcąc zadbać o swoich dotychczasowych gości, przygotuj specjalną ofertę cateringu, w której zawrzesz przekąski na wirtualne przyjęcia. Możesz też pójść o krok dalej i dopasować ofertę do konkretnych wydarzeń lub świąt (zobacz, jakie propozycje przygotowały lokale gastronomiczne na stronie Zamownaswieta.pl). Amerykańska sieć Chuck E. Cheese podczas pandemii sprzedawała m.in. urodzinowe pakiety imprezowe z zabawkami, ciastem i voucherami na wizytę w lokalu.
Wirtualne degustacje winiarskie
To rozwiązanie dla wszystkich, którzy poszukują sposobów na podniesienie sprzedaży napojów na wynos podczas pandemii. Swoim gościom możesz zaproponować spotkania degustacyjne online, które będą nie tylko budować Twoją opinię eksperta, ale także zagwarantują urozmaicenie prywatnych i biznesowych uroczystości. Wystarczy, że zadbasz o dobór win, dodatków (serów i innych delikatesów) oraz prelekcję, a następnie ustalisz, za pomocą jakiego narzędzia nastąpi połączenie z sommelierem. Takie rozwiązanie wprowadziła m.in. marka Fine Wine.
Trendy gastronomiczne 2021: kreatywne bazy koktajlowe
Podobnie jak wirtualne degustacje winiarskie, gotowe bazy koktajlowe są sposobem na zwiększenie sprzedaży na wynos podczas pandemii. Wielu ekspertów prognozuje, że takie kreatywne bazy wejdą na stałe do ofert restauracji i koktajl barów. Jeśli planujesz je przygotować, postaw nie tylko na klasykę, ale także „signature drink”, czyli autorski koktajl.
Jedzenie odpowiada zdrowemu stylowi życia
W zeszłym roku przewidywaliśmy, że świadomość produktów, którymi się żywimy, będzie się zwiększać. Nie myliliśmy się: zainteresowanie tematem jedzenia funkcjonalnego rośnie stopniowo, a zapotrzebowanie na żywność wykracza już poza samo dostarczanie organizmowi energii. Dla przykładu: amerykańska sieć Chipotle Mexican Grill dodała do swojego menu Lifestyle Bowls, czyli miski pełne warzyw i zdrowych produktów spożywczych, jak brązowy ryż, fasola pinto czy guacamole. W stworzeniu dań pomagali trenerzy fitness, sportowcy i dietetycy.
Zastanów się więc, czy nie wprowadzić do swojej karty szerszej gamy dań i napojów zawierających probiotyki. Z pewnością warto postawić na kiszonki.
Wegańskie trendy gastronomiczne 2021
Do tej pory wiele produktów wegetariańskich, takich jak roślinne kiełbaski czy burgery, próbowały imitować smak mięsa. Obecnie dieta roślinna jest tak popularna, że z trendu wartego naśladowania przeobraziła się w… trendsettera. Dzieje się tak dzięki błyskawicznemu rozwojowi nowych technologii oraz dostępności produktów, takich jak białko grochu czy bobu.
Produktów wege przybywa z każdym dniem. Na rynku pojawiają się takie nowości, jak mąka bananowa, kalafiorowa (to w USA) czy z ciecierzycy. Sama ciecierzyca jest bazą do tworzenia coraz większej ilości dań, takich jak wegańskie ciastka, mrożone desery czy rożki. Whole Foods przewiduje, że producenci będą spowalniać produkcję soi na rzecz jej alternatyw: zbóż, fasoli mung czy nasion konopi.
Jak pokazują badania, nowi nabywcy nie szukają już tylko swoich ulubionych dań wege na specjalnych półkach. Aż 43 proc. deklaruje, że gdyby dania wege leżały na półkach obok mięsa i nabiału, kupowaliby je częściej. Podobnie sprawa wygląda z menu w restauracjach. Dania z oznaczeniem „wegetarian” i „wegan” wybiera co trzeci klient. Dlaczego? Zwykle z ciekawości, a dopiero potem ze względów zdrowotnych.
Jadalne talerze, sztućce, kubki
W 2020 roku niewielu producentów zaczęło wytwarzać jadalne talerze i sztućce na masową skalę. Spodziewamy się, że zmieni się to w przyszłym roku. Jako kraj mamy jednak na tym polu prowadzenie: polska marka Biotrem produkuje jadalne talerze i miski z otrębów pszennych. To lekki i stabilny materiał o szybkiej biodegradacji, który potrzebuje jedynie 30 dni na rozłożenie się w przemysłowym kompostowniku (o ile nie zostanie zjedzony). Taki talerz nadaje się do wykorzystania przy serwowaniu dań ciepłych i zimnych.
Trendy gastronomiczne 2021: być blisko dzięki mediom społecznościowym
Tak-tak, media społecznościowe łapią drugi oddech – oczywiście za sprawą pandemii. Jest to szczególnie ważne dla gastronomii, która po zamknięciu stacjonarnych punktów sprzedaży może przypominać o sobie tylko za pomocą narzędzi online. Warto więc zastanowić się już dziś, czy i jak promować się na Instagramie oraz jak promować się na Facebooku. Nasze podpowiedzi znajdziesz w podlinkowanych tekstach!